Den danske arbejdsmarkedsmodel skal fylde mere på Christiansborg

Hvis du skulle blive ledig, skal der være bedst mulig hjælp at hente i din a-kasse. Det kræver, at den danske arbejdsmarkedsmodel kommer til at fylde mere på Christiansborg, mener Steen Lund Olsen, nyvalgt bestyrelsesmedlem i Danske A-kasser og næstformand i Finansforbundet.

16. okt. 2022
3 min

"A-kasserne er vigtige for det enkelte medlem helt konkret, når man har brug for at komme videre i et andet job.  Men a-kasserne er i det store billede også helt afgørende for et fleksibelt og dynamisk arbejdsmarked, og skal a-kasserne blive ved med at gøre en forskel for den enkelte, kræver det politiske rammer, der gør os i stand til levere varen," siger Steen Lund Olsen, der blev valgt til bestyrelsen den 19. oktober.

Talerør for 2,1 millioner a-kassemedlemmer

Danske A-kasser er brancheorganisation for 21 statsanerkendte arbejdsløshedskasser i Danmark og repræsenterer dermed samlet lidt over 2,1 millioner medlemmer.

Det giver volumen, der skal udmøntes i politisk slagkraft, påpeger Steen Lund Olsen.

"Bestyrelsespladsen skal bruges til at arbejde for, at a-kasserne politisk får de bedst mulige rammebetingelser for at gøre en forskel for det enkelte medlem på et fleksibelt og sikkert arbejdsmarked."
- Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet

"Fordelen er, at vi her har et samlet talerør op mod Christiansborg og de lovgivere, som spænder de grundlæggende betingelser for vores arbejde for det enkelte medlem i sidste ende. Det kræver, at vi er offensivt til stede i dialogen om vilkår for både a-kasser og det enkelte medlem, og her spiller samarbejdet i Danske A-kasser en afgørende rolle."

Samarbejde øger gennemslagskraft

Som næstformand i Finansforbundet og formand for FTFa er Steen Lund Olsen vant til arbejdet med beskæftigelses- og arbejdsmarkedspolitiske spørgsmål, men bestyrelsespladsen  giver nye muligheder for indflydelse og relationer.

"Danske A-kasser er et fælles talerør, og vil man gøre en forskel, er det jo ofte en fordel af at samarbejde og at løfte i flok. Bestyrelsespladsen skal bruges til at arbejde for, at a-kasserne politisk får de bedst mulige rammebetingelser for at gøre en forskel for det enkelte medlem på et fleksibelt og sikkert arbejdsmarked. Det har vi brug for at få rettet noget politisk opmærksomhed mod," påpeger Steen Lund Olsen.

Konkrete politiske ønsker med ind i samarbejdet

På den mere specifikke ønske- og arbejdsliste står også mere fleksibilitet og metodefrihed for a-kasserne og et nærmere kig på dagpengesatserne.

I alt for mange år har man udhulet dagpengesystemet. Nu bliver det endnu mere aktuelt, fordi det er forstærket af inflation og energikrise. "Hele den udvikling er vi som a-kasser også nødt til at have en tæt dialog med Christiansborg om," mener Steen Lund Olsen.

"Vi skal simpelthen have skabt mulighed for bedre at møde medlemmerne og deres behov, der hvor de er. Det enkelte medlem har forskellige behov. Der kan f.eks. være stor variation i, hvor mange samtaler man har brug for som ledig. Der kan også være forskel på, om det giver mening at samtalerne afholdes digitalt eller om man har brug for at mødes fysisk. Den slags rammer skal moderniseres i retning af større valgfrihed og fleksibilitet omkring, hvordan man arbejder med sit ledighedsforløb – og a-kassen har tilsvarende albuerum til at levere de rigtige løsninger i de rigtige formater.
Og så er der også noget helt grundlæggende som dagpengesatsen. Både generelt, hvor man i alt for mange år har udhulet systemet, og så nu her helt aktuelt forstærket af inflation og energikrise. Hele den udvikling er vi som a-kasser også nødt til at have en tæt dialog med Christiansborg om," slutter Steen Lund Olsen.