Dansk tilsyn med hvidvask for dårligt

Kritik i ny rapport for manglende effektivitet herhjemme. Bemandingen i Finanstilsynets hvidvaskkontor ”skriger til himlen”, mener Finansforbundets næstformand, Michael Budolfsen.

28. nov. 2022

Slet ikke godt nok. Danmark får i en ny rapport kritik for at mangle effektivt tilsyn mod hvidvask. Kritikken gælder hele EU, men Danmark skiller sig sammen med tre andre lande særligt negativt ud.

Det er Basel Institute Governance, som står bag rapporten, der refereres i Jyllands-Posten:

”Danmark, Finland, Island og Malta har vist nul effektivitet i denne kategori”, konstateres det.

Kun to lande får ros for deres effektive indsats, nemlig Irland og Spanien.

Vurderingen baserer sig på fem år gamle oplysninger, lyder det fra Finanstilsynets hvidvaskkontor. Her er man i mellemtiden gået fra 3 til 22 medarbejdere, har øget antallet af inspektioner og indført nye risikomodeller.

Næstformand i Finansforbundet Michael Budolfsen anerkender, at tilsynet gør, hvad de kan:

”Men politikerne er simpelthen nødt til at bakke deres fokus på hvidvaskbekæmpelse op med ekstra ressourcer.”

Skriger til himlen

De 22 ansatte skal ses i forhold til, at der er cirka 1500 virksomheder under tilsyn. I 3. kvartal i år var der 21.004 indberetninger. De 17.000 stod landets banker bag.

”Vi har i dag tusindvis af ansatte i sektoren, der udelukkende arbejder med at forsøge at spore hvidvask og terrorfinansiering. Men det er demotiverende, når man ved, at Finanstilsynet er så voldsomt udfordret på ressourcer, som de er”, siger næstformanden og tilføjer:

”Det skriger jo til himlen, at de kun sidder 22 ansatte i den afdeling i Finanstilsynet, der fører tilsyn med indberetninger.”

”Det siger næsten sig selv, at 22 ansatte i tilsynet ikke kan følge med den udvikling".
- Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet

Løfter samfundsansvar

På årsbasis sender de ansatte i pengeinstitutterne mere end 54.000 underretninger om mistænkelige transaktioner til Bagmandspolitiet.

Og de bliver stadig bedre til at opdage mistænkelige transaktioner og aktiviteter, påpeger Michael Budolfsen.

”Det siger næsten sig selv, at 22 ansatte i tilsynet ikke kan følge med den udvikling. For mig at se ligger det reelle bolværk i bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet i dag i førstelinjen hos de finansansatte. Og det er et ganske betragteligt og ganske undervurderet samfundsansvar finanssektoren løfter her, hvis du spørger mig.”

På trods af kritikken i rapporten, ligger Danmark meget langt nede på listen over lande, hvor risikoen for hvidvask er størst – nr. 118 af 128 lande.