Menu luk

Bankansattes loyalitet under pres

Kan jeg bruges her om tre år? Bankerne er for dårlige til at værne om bankansattes traditionelt høje loyalitet. Det vurderer Mikkel Korntved, CEO i Loyalty Group.

”Bankerne har forsømt at arbejde seriøst med medarbejderværdierne. De værdier, der er med til at skabe og bevare medarbejdernes loyalitet i en virksomhed”.

Mikkel Korntved er CEO og seniorpartner i Loyalty Group, der igennem 25 år har arbejdet med loyalitet i en stribe brancher, herunder finanssektoren.

Hans vurdering er, at bankerne er i gang med at save en af de tykkeste og mest værdifulde grene af egen stamme:

”Det handler om kundeloyaliteten, som hænger sammen med medarbejdernes loyalitet. Ingen af delene har man værnet om”.

Byg på loyaliteten

Traditionelt har bankansatte været lig med loyale medarbejdere. Men virksomhederne kan ikke blive ved at tære på loyaliteten uden at bygge på den. Og det er, hvad der er sket i længere tid i pengeinstitutterne, mener han.

”Der er stor usikkerhed i finanssektoren. Hvad gør det ved medarbejdere, at de ikke helt ved, om der er behov for dem om to-tre år? Det er ikke en sjov fremtid at se ind i”.

Medarbejdere, der er loyale overfor deres arbejdsplads, kan skabe loyale kundekontakter. Men medarbejdernes loyalitet kommer ikke af sig selv:

”Den kommer af en god arbejdsplads med gode kolleger. Medarbejdere er dybest set loyale overfor kollegerne, ikke overfor den enkelte bank”.

Derfor skal der arbejdes med medarbejderværdierne for at motivere og skabe loyalitet. Et værdiarbejde, der blandt andet handler blandt andet om at se individet, forklarer han:

”Den enkelte skal føle sig værdifuld. Der er alt for meget fokus på digitalisering. Der skal gøres mere plads til mennesket”.

Når der skal træffes store beslutninger i livet, vil de fleste tale med den rådgiver, man kender.
- Mikkel Korntved, CEO i Loyalty Group

Seneste nyt