Menu luk

Privatkunderådgivere har høj faglig stolthed

99,5 procent sætter en personlig ære i at yde den bedst mulige rådgivning hver gang, og 71 procent oplever udelukkende eller overvejende sig selv som rådgivere, viser Finansforbundets rundspørge blandt mere end1.100 privatkunderådgivere. Danske Bank styrker nu rådgivning af privatkunder med en stab af specialister.

2. nov 2021
2 min
Af Carsten Jørgensen
cjo@finansforbundet.dk

Den personlige rådgivning af kunderne er ofte afgørende for kundetilfredsheden og for, om kunder skifter til et andet pengeinstitut. Privatkunderådgiverne lægger sig også i selen for at yde god rådgivning, viser en rundspørge, som Finansforbundet i september har foretaget blandt mere end 1.100 privatkunderådgivere. Således svarer 99,5 procent, at de enten er helt enige eller enige i, at de har en ’meget høj faglig stolthed og sætter en personlig ære i at yde den bedst mulige rådgivning hver gang’.

I undersøgelsen spørges de også, om de oplever sig selv som overvejende sælger af virksomhedens produkter eller som overvejende rådgiver for deres kunder? 71 procent svarer, at enten udelukkende eller overvejende er rådgiver, 27 procent oplever sig som både sælger og rådgiver, og blot to procent angiver, at de er overvejende eller udelukkende sælger.

Svarene bekræfter Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen i, at privatkunderådgiverne har en utrolig høj faglig stolthed.

”Det bør pengeinstitutterne udnytte til at skabe endnu bedre rum for rådgivning. Der er heldigvis mange steder en bevægelse mod, at man vurderer rådgiveren på hele hendes eller hans portefølje og ikke på engagementet med den enkelte kunde. Man skal huske på, at bedre rådgivning også giver en bedre indtjening, fordi kundeloyaliteten er altafgørende”, siger Michael Budolfsen.

Danske Bank opruster privatkunderådgivning

Landets største pengeinstitut, Danske Bank, meldte forleden ud, at man vil satse endnu kraftigere på rådgivning af privatkunder i den kommende tid.  

Ved siden af de cirka 1.100 privatkunderådgivere, som banken ifølge privatkundechef Mark Wraa-Hansen har, er årets første seks måneder blevet brugt på at opbygge en stab af mere end 200 specialister, hvoraf cirka 40 er dedikeret til formuerådgivning på tværs af områder som pension, bolig og investering. Disse specialister involveres nu også i rådgivning af bankens privatkunder.

”Kundens personlige rådgiver har det holistiske overblik, men kan pege på specialister, når man som kunde har særlige behov”, siger Mark Wraa-Hansen til Finans.dk.

”Vi har dels valgt den nye rådgivningsmodel på grund af det regulatoriske pres. Der er kommet en flodbølge af ny regulering på de specifikke områder. Men også fordi vores kunder bliver dygtigere og stiller større og større krav til os”, siger Mark Wraa-Hansen til mediet og supplerer:

”Vi har simpelthen ramt grænsen for, hvor meget en enkelt rådgiver kan håndtere. Og så har vi en størrelse, hvor vi har plads til at have specialister på en række områder”.