Menu luk

Pas på corona-kløft mellem kollegerne

Når en del arbejder hjemme og andre stadig møder på arbejde, kan det skabe problemer. Tillidsrepræsentant i Sydbank, Mette Vonsild Kalmberg, prøver at tage dem i opløbet.

27. jan. 2021
3 min

”Velkommen tilbage!” Det lyder umiddelbart som en rar hilsen, når man møder ind på arbejde, men den kan have en undertone, har erhvervsrådgiver og tillidsrepræsentant i Sydbank, Mette Vonsild Kalmberg, noteret sig.

”Jeg er selv mellem dem, der arbejder mest hjemme i øjeblikket. Jeg har en time hver vej med offentlig transport, før jeg er fremme på Kongens Nytorv, og der er mange med den S-togslinje, jeg benytter. Derfor er jeg ikke så vild med turen i øjeblikket”.

Der må højest være halv bemanding på arbejdet, og det har vist sig, at det i høj grad er de samme, der møder ind. Og det skaber udfordringer.

”Der er stor forskel på lysten til at møde ind på arbejde. Nogen har særlig hensyn at tage, har mindre børn, føler sig mere trygge ved at arbejde hjemme eller har som jeg langt til arbejde. Der er mange bevæggrunde, men jeg fornemmer en utilfredshed blandt nogle af dem, der møder ind i forhold til, om dem, der arbejder hjemme, nu også arbejder tilstrækkeligt”.

Det mener Mette Vonsild Kalmberg er både uheldigt og urimeligt, og hun har henvendt sig til ledelsen for at få udmeldt med store bogstaver, at det er fuldt ud lige så acceptabelt at arbejde hjemmefra som møde ind på kontoret.

Mere effektiv

”Vi skal passe på, at det ikke skaber kløfter mellem medarbejderne. Når jeg spørger ind til, hvorfor nogen har den opfattelse, at hjemmearbejdende arbejder mindre, bunder det ikke i noget konkret - bortset fra et problem i starten med, at der var nogen hjemmearbejdende, der havde glemt at omstille telefoner”.

Hun møder selv som minimum ind på arbejde en gang om ugen, og ved af egen erfaring, at hun får mere fra hånden i sit køkkenkontor end på arbejde:

”Når jeg er inde på arbejde som i dag, flyver dagen af sted, men jeg får slet ikke det samme ekspederet. Jeg vil tro, at jeg er omkring 20 procent mere effektiv derhjemme. Vi er fem i huset, men det fungerer godt, for jeg har indført regler for, hvornår min mand og vores store børn må komme i køkkenet. På dage med møder hænger jeg en seddel op, og minder dem om morgenen om, at de heller ikke må komme i de tidsrum”, siger tillidsrepræsentanten, der endnu ikke er helt færdig med sin uddannelse til sådan.

”Desværre har det jo været nødvendigt med en del online-undervisning, så jeg har fået et indblik i, hvordan mine børn har det. Det er ret udmattende at blive undervist på den måde”.

Nye kunder

Rådgiverarbejdet kører på skinner, oplever hun. Efter et forår, hvor der var fuldt knald på og mange kunder stillede spørgsmål om hjælpepakker, som ingen endnu havde svar på, er det landet på et mere normalt niveau.

”Vi har mange pressede kunder, endnu har jeg ikke haft konkurser, men jeg er bange for, det snart bliver en realitet. Omvendt er der også megen normal aktivitet, og vi lykkes også med at få nye kunder ind i banken”, siger erhvervsrådgiveren, der gerne vil fortsætte med at arbejde hjemme mindst en dag om ugen, når normaliseringen af samfundet indtræffer.

”Det giver mig en arbejdsro, jeg ikke har på arbejde. Med tre hjemmeboende børn betyder det også noget at få frigivet to timer, der ellers går til transport – det er selvfølgelig ikke noget, der direkte kan omsættes i kroner og ører for banken. Og så alligevel, en gladere medarbejder kan give lidt mere”.

 

 

 


Emner

Seneste nyt