Overenskomst på fintech-området er vigtigt skridt mod fremtiden

Det har krævet visioner, investeringer og et langt strategisk træk at komme i mål med den overenskomst, forbundet har indgået med Arbejdsgiverforeningen for fintech. Aftalen er noget af det vigtigste, Finansforbundet har opnået i mange år, skriver formand Kent Petersen.

Det er i fællesskabet, vi kan skabe de bedste resultater. Derfor er der også stærke perspektiver for fremtiden i, at Finansforbundet i april indgik overenskomst med den nye Arbejdsgiverforeningen for fintech. Området er nyt og på mange måder stadig ved at finde sine ben, men jeg tror, at det er en af de vigtigste aftaler, vi har skrevet under i mange, mange år.

Fintech er nemlig stadig nyt land. Ikke kun for os – men også både for den etablerede finanssektor, for det danske iværksættermiljø og ikke mindst for fagbevægelse og faglig organisering.

Derfor har vi også været igennem et langt strategisk træk, før vi kom hertil. Og før det også sunde, demokratiske overvejelser og diskussioner i den proces, der førte til, at vi som forbund var med til at etablere organisationen Copenhagen Fintech for mere end fem år siden.

Men med aftalen synes jeg også, at vi ser endnu et resultat af, at det var en rigtig beslutning, vi traf ved at have modet og visionerne til at samarbejde: Ved at være med til bygge bro mellem de nye startups og den etablerede finanssektor. Ved helt konkret at leje lokaler ud til fintech-iværksætterne – og ved at arbejde strategisk i en nu meget stærk og bred partnerkreds i Copenhagen Fintech for at styrke et område, som på få år er blevet en dansk styrkeposition, som har skabt jobs herhjemme på baggrund af ny teknologi.

Udfordrende at organisere fintech

For det er først og fremmest muligheden for at skabe nye arbejdspladser, der er et helt centralt og afgørende omdrejningspunkt for os.

Som fagforening har vi også været bevidst om udfordringerne, når det kom til organiseringen af fintech. Det hører faktisk til sjældenhederne, at der laves nye overenskomster i nye brancher herhjemme, og den slags kommer ikke med et fingerknips. Traditionelt skabes nye overenskomster jo også, når organiserede medarbejdere lægger pres på indefra. Det har ikke været tilfældet her i en branche, der både er ekstremt international og præget af, at de enkelte medarbejdere typisk har en anden og mere løs tilknytning til deres virksomheder.

Derfor har der været brug for, at vi så at sige har gjort tingene i en lidt omvendt rækkefølge: Nemlig involveret os i et område, hvor der stadig er relativt få medlemmer af Finansforbundet, men hvor vi kunne se et potentiale. Og hvor vi altså nu står med både en ny arbejdsgiverforening og en ny rammeoverenskomst.

Der ligger nu en fornuftig aftale, som har fællestræk med standardoverenskomsten, men som også er tilpasset den opstartsfase, branchen som en helhed stadig er i. Det giver god mening at lægge ud med den model, for vi kan se, at stadig flere startup-virksomheder indenfor fintech stille og roligt, i takt med deres vækst, modnes og udvikles. I et længere perspektiv kommer vi derfor også til at arbejde videre med udviklingen af rammeoverenskomsten, når virksomhederne træder ind i nye faser med nye forudsætninger for at indgå aftaler.

Der bliver mange flere skridt at tage, for vi er stadig i den spæde start. Men: Vi har med aftalen taget et vigtigt skridt i den videre udvikling og opbygning af fintech som branche i Danmark og som del af vores fællesskab. Det har vi alle grund til at være stolte af.