Nyt projekt vil skaffe ledige finansfolk over 50 år i job

FTFa og Finansforbundet søsætter en intensiv jobrettet indsat over for 300 ledige finansfolk, som er over 50 år og er langtidsledige eller er i fare for at blive det. ”Ambitionen er, at vi får deltagerne i projektet i arbejde”, siger Steen Lund Olsen, formand for FTFa og næstformand i Finansforbundet.

12. okt. 2021

(Artiklen er opdateret 12/10 kl. 10.35 og 12.30 med oplysninger om deltagelse i projektet)

De 50+-årige udgør 700 af de 1.500 ledighedsberørte finansfolk, og 424 medlemmer over 60 år af Finansforbundets a-kasse - der er en del af FTFa - var ramt af ledighed i juli 2021. 180 af dem havde været ledige mindst 12 måneder.
Derfor bør der gøres noget ekstra for at hjælpe ledige finansfolk, som har nået en alder, hvor håret gråner eller helt forsvinder, til at få fodfæste på arbejdsmarkedet.

”Vi kan se, at det er svært at lande et nyt job, når man som finansansat har rundet 50 år og er ramt af ledighed. Derfor gennemfører vi nu en intensiv, jobrettet indsat over for 300 ledige finansfolk, som er over 50 år og er langtidsledige eller er i fare for at blive det. Ambitionen er, at vi får deltagerne i projektet i ordinære job eller private løntilskudsansættelser”, siger Steen Lund Olsen, formand for FTFa og næstformand i Finansforbundet.

Målgruppe i Østjylland og Hovedstaden
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering støtter projektet med 2,025 millioner kroner. FTFa tilfører projektet et årsværk, mens Finansforbundet bidrager til jobrettede kurser, der kan styrke deltagernes faglige mobilitet og eventuelle brancheskift.

Projektet løber frem til september 2023, og målgruppen er ledige finansfolk over 50 år, som enten er bosat i Hovedstadsområdet eller Østjylland, hvor der umiddelbart er flest ledige finansansatte i aldersgruppen. Forløbet strækker sig over 26 uger. Efter udvælgelsen af deltagerne vil forløbet indeholde individuelle samtaler, job- og kompetenceworkshops, virksomhedskontakt, jobsøgning og jobformidling, jobrettet opkvalificering og netværksgrupper.

”Vi skal udnytte de ressourcer, der ligger hos de erfarne medarbejdere, der langt fra er færdige med deres arbejdsliv. Den opgave skal vi løfte af hensyn til den enkelte, men så sandelig også fordi denne gruppe har noget at tilbyde virksomheder og samfund. Den finansielle sektor er under stor forandring, og derfor er det blevet sværere for nogle ledige fra sektoren at komme tilbage på arbejdsmarkedet, især når de er lidt oppe i årene. Det håber vi at kunne hjælpe dem til med indsatsen her”, siger Steen Lund Olsen.

Ledige finansfolk over 50 år i Hovedstadsområdet og Østjylland vil blive kontaktet af FTFa og Finansforbundet i forhold til deltagelse i projektet.

Er du interesseret i at høre mere om forløbet, så send en mail til: rekrutteringogkarriere@ftfa.dk