Menu luk

Ledig og jobsøgende som 60-årig

Det var hverken ventet, belejligt eller behageligt, da Jette Frøkjær blev opsagt i den sene del af sit arbejdsliv. Men med gåpåmod og hjælp fra sit netværk fik situationen en positiv udgang.

3 min
Af Johannes Nørgård

Jette Frøkjær syntes selv, hun stadig havde mange gode arbejdsår foran sig, og var langtfra færdig med finanssektoren. Men i oktober 2020 blev hun som 60-årig kundeservicemedarbejder opsagt fra sit job. Begrundelsen var ”organisationstilpasning”. Så efter 44 år med arbejde uafbrudt på fem forskellige arbejdspladser i den finansielle sektor skulle Jette Frøkjær i foråret 2021 for første gang nogensinde melde sig ledig på jobcentret efter opsigelsesperiodens udløb.

”Jeg begyndte at søge job allerede i opsigelsesperioden. På et tidspunkt havde jeg fået mere end 40 afslag på job, hvor jeg havde alle de kvalifikationer, der skulle til. Det var kun alderen, som spændte ben,” siger hun og fortæller, at arbejdsgiverne aldrig sagde det med alderen direkte:

”Men når jeg ringede til en virksomhed og spurgte ind til en ledig stilling og oplyste min alder, så kunne jeg godt mærke, at interessen meget hurtigt forsvandt i den anden ende. Jeg blev affærdiget, og det handlede bare om hurtigst muligt at få afsluttet samtalen med mig. Nogle gange varede det under et minut. Det var meget nedslående.”

Et uventet opkald blev vendepunktet

Jette Frøkjær brugte også meget tid på at skrive ansøgninger, og det skete flere gange, at hun ikke end ikke modtog et afslag. Hun indså derfor, at hun måtte hive fat i sit netværk og tog fat i sin tidligere chef, der nu arbejdede i Middelfart Sparekasse. Efter tre uger ringede telefonen pludselig. Det var Michael Hedemann fra sparekassens HR-afdeling, der gerne ville have hende til samtale den 12. august.

”Det var en helt fantastisk samtale, afslappet, rolig og høflig. Jeg fik en masse at vide om sparekassen, og ikke én gang blev der spurgt til min alder. Det var helt underligt efter alle de andre oplevelser, og jeg svævede nærmest, da jeg gik derfra.”

Efter halvanden time ringede de tilbage fra Middelfart Sparekasse. Hun havde fået stillingen på fuld tid og skulle starte 1. september. Glæden var næsten ubeskrivelig, og i dag sidder Jette Frøkjær i telefonservice og hjælper kunderne:

”Her kan jeg netop trække på mine mange års erfaring, for her sætter vi en ære i at hjælpe kunderne færdig. Og det lykkes de fleste gange, så vi ikke skal sende kunderne videre til en rådgiver. Vores styrke er også, at vi har erfaringer og et servicegen, der ligger dybt i os fra den tid, hvor det vigtigste var, at kunderne skulle føle sig velkomne.”