Hvis man aldrig begår fejl, laver man for lidt

Der kommer mere fart over feltet i FA, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, med den nye direktør Nicole Offendal, som tiltrådte i denne måned. Hun vil blandt andet arbejde for, at sektorens gode historier bliver fortalt, og ønsker sig tættere samarbejde med Finansforbundet.

30. nov. 2021

Hvad gjorde størst indtryk på dig på din første arbejdsdag?

”Det er et bombardement af indtryk at begynde på en ny arbejdsplads, men den venlighed og interesse, jeg har mødt fra alle sider, gør indtryk. Foruden omfanget af lister med opgaver, der varetages af de relativt få ansatte”.

Hvad prioriterer du som det første at give dig i kast med?

”Jeg er gået i gang med at lære de 20 medarbejdere at kende, nogle kender jeg i forvejen fra min tid i Danske Bank, men der er aftaler med dem alle i min kalender. Mit mål er at have en tæt relation til dem alle. Derudover vil jeg rundt til medlemsvirksomheder og høre, hvad de ønsker af os. Jeg er også allerede i gang med gode samtaler med Finansforbundet og Forsikringsforbundet”.

Hvordan vil medarbejderne mærke, at de har fået ny chef?

”Ved at der kommer fart over feltet. Jeg tror og håber, at de vil opleve mig som en leder, der sikrer fremdrift, motivation, engagement – med respekt for den enkeltes trivsel. Jeg vil hellere risikere, at vi slår en skævert i ny og næ, end at vi reflekterer i evigheder over tingene. Hvis man aldrig begår fejl, laver man for lidt”.

Hvordan vil du gerne opfattes som leder?

”Som en, der er tro mod sig selv og sine værdier. Ligetil, transparent, åben og direkte. Det er sådan, jeg er – så må vi håbe, det er godt nok”.

Hvilke værdier vægter du højest som direktør?

Trivsel, høj faglighed og ordentlighed. Vi skal spille hinanden gode i FA, så vi kommer ind i en positiv spiral og leverer service i verdensklasse til medlemsvirksomhederne. Det er værdier, som også gælder i vores samspil med omverdenen, ikke mindst fagforeningerne: Vi skal behandle hinanden med respekt, og en aftale er en aftale”.

Hvilke mærkesager har du?

”Høj trivsel i sektoren, kompetenceudvikling, fleksible overenskomster og tydeliggørelse af sektorens fantastiske samfundsbidrag – vi skal være bedre til at fortælle de positive historier om sektoren”, siger direktøren, der også vægter diversitet og ligestilling.

Hvordan vil du gerne udvikle samarbejdet med Finansforbundet?

”Med vægt på netop samarbejde og gensidig anerkendelse. Vi skal fokusere mere på de utroligt mange fælles interesser, vi har. Det er ikke noget helt nyt, der er mange gode fælles projekter allerede som for eksempel Future Work Lab, trivselsarbejdet og Finanskompetencepuljen, men vi kan arbejde endnu tættere sammen. Helt legitimt og fair kan vi være uenige og sidder på hver vores side af bordet i nogle situationer, men der er plads til endnu tættere samarbejde om det, vi er enige om”.

Nicole Offendal

Cand.jur. fra Københavns Universitet i 1997, advokatbestalling i 2000.

Arbejdede især med ansættelses- og arbejdsret i advokatfirmaer, før hun i 2012 kom til Danske Bank, hvor hun sagde op som HR-chef og Global Head of HR Legal i maj for at overveje sin videre karriere. Overvejelserne sluttede, da hun fik tilbudt direktørjobbet i FA.

50 år, har tre børn og bor i Charlottenlund. I fritiden kan hun lide at læse bøger, løbe og gå til fitness.