Gode eksempler kan få flere mænd på fuld barsel

Mænd ved generelt ikke helt, hvad de kan vente sig, når de går på orlov med deres lille barn. Men de er begejstrede bagefter, fortæller psykolog og mandeforsker Svend Aage Madsen. ”Babyer har ingen kønspræferencer, de knytter sig til dem, der tager sig af dem”, siger han.

7. dec. 2021

Leg på en græsplæne i weekenden. Det er noget af det, vordende fædre ser for sig, når de bliver bedt om at beskrive det kommende samvær med deres lille barn.

”Kvinderne nævner derimod typisk det tætte samvær med spædbarnet i favnen. Det forestiller mænd sig ikke, før de rent faktisk har fået det lille barn og oplever, hvor givende det er. Så er mændene til gengæld lige så begejstrede for det nære samvær med babyen”, fortæller Svend Aage Madsen, der er psykolog, formand for Selskab for Mænds Sundhed og forskningsleder på Rigshospitalet.

Han slår fast, at der ikke er nogen tvivl om, at mænd er lige så omsorgsfulde og lige så gode som kvinder til at tage sig af det lille barn.

”Det ved vi fra forskningen, det kan der ikke sættes spørgsmålstegn ved. Men kvinder har i to millioner år taget sig mest af børnene, og så sent som i min fars generation var der ingen mænd, der havde forestillinger om at tage barselsorlov”.

Derfor skal mændene historisk set rykke meget hurtigt, nu da de 11 øremærkede barsels- og forældreorlovsuger til mænd er undervejs. Og endnu hurtigere for at udnytte de 16 uger, som Finansforbundets overenskomst er garant for.

Mødrenes reaktion

”Den øremærkede barsel betyder, at familiens økonomi ikke længere bliver afgørende for, om faren holder sin del. Den nye diskussion, som vi kun lige har taget hul på, bliver, om kvinder så vil afgive barslen, når den skal forhandles på plads mellem parrene i de enkelte hjem”.

Han peger samtidig på, at statistikken viser, at mødre faktisk ikke tager deres fulde barselsperiode – der er altså et rum til, at fædre kan tage mere af perioden, uden at mødrene skal tage mindre.

Island er foregangsland, når det gælder barsel til fædre, og her var det stærkt debatteret, om fædre nu også kan tage sig ordentligt af små børn, fortæller forskningslederen, der er spændt på, hvor meget den debat vil fylde herhjemme.

”Amning har meget stor valør i debatten herhjemme, og det er heller ikke usædvanligt, at mænd henviser til, at de ikke rigtig kan komme til, før den er overstået. Men de fleste mænd kan løbe stærkere end kvinder, så når den lille har brug for omsorg, kan man som mand godt nå først frem til vuggen – det er et spørgsmål om at melde sig på banen. Babyer har ingen kønspræferencer, de knytter sig til dem, der tager sig af dem”.

For barnets bedste

For at få mændene til i højere grad at udnytte deres orlovsmuligheder er der brug for gode historier og eksempler på, hvor meget man som far får ud af samværet med sit barn, hvor givende det er. Det arbejder Forum for Mænds Sundhed blandt andet på via projektet ”Far på barsel – far for livet”, som støttes med 5,5 millioner kroner af Nordea-fonden.

Men i sidste ende er det ikke for mændenes skyld, det er for børnenes, siger psykologen. Han mener uden forbehold, at det er bedst for barnet, at forældrene i højere grad end i dag deler barselsperioden:

”Det lærer barnet, at både mænd og kvinder kan være omsorgsfulde, at mor og far er lige gode og sikre baser at række armene ud mod. Og børnene har godt af at opleve, at både en mor og en far også kan tage attachemappen under armen og gå på arbejde”.

Mændene vil gerne

Umiddelbart er mændene meget parate – næsten ni ud af ti danske mænd ønsker at være mere involverede i de første måneder af deres børns liv, viser forskning, men fædrene vil ikke nødvendigvis være det på samme måde som mødrene:

”Vi er i gang med en guide for fædre og ser også eksempelvis på alternativer til de etablerede mødregrupper – hvordan skal de se ud for fædre? Noget tyder på, at det i højere grad skal være tilbud, hvor man mødes om aktiviteter og har samvær om det frem for at sidde i rundkreds og snakke”.

Når ny lovgivning om farbarsel træder i kraft, får op mod 50.000 mænd en ny mulighed for at få en tættere relation med deres små børn, og derfor arbejdes der lige nu intenst på projektet, fortæller Svend Aage Madsen.

”Når vi spørger mænd, der har været på barsel, er der ingen, der siger, at det skulle de aldrig have gjort, eller det gider de ikke igen. De er glade for det. Men de kan ikke vide det, før de har prøvet det. Derfor er de gode historier om mænd på barsel så vigtige at fremme”.

Få tjek på din fædreorlov

Det er ikke altid nemt at finde rundt i reglerne omkring barsel. Hvis du er usikker, så prøv Finansforbundets beregner her.