Finansforbundet hylder mangfoldigheden

Når pride-ugen kulminerer med WorldPrideWalk lørdag den 21. august, er det med Finansforbundet som aktiv deltager. Det sker for at hylde mangfoldigheden og inklusionen i sektoren og øge trivslen, fortæller Finansforbundets næstformand, Steen Lund Olsen.

17. aug. 2021

Størst af alt er kærligheden og retten til at være dig. Det er nogle af budskaberne fra Finansforbundet, som lørdag den 21. august deltager i WorldPrideWalk i København, som erstatter det traditionelle WorldPride-optog, som i år er aflyst på grund af COVID-19.

Finansforbundet støtter Copenhagen 2021, der omfatter både WorldPride og sportsbegivenheden EuroGames, som community supporter. Det er første gang, at forbundet aktivt deltager i pride-begivenhederne under egen fane.

Ifølge Finansforbundets næstformand, Steen Lund Olsen, som er med på den 2,8 km lange gåtur, er den aktive deltagelse i WorldPrideWalk en naturlig del af Finansforbundets arbejde for at øge mangfoldighed og inklusion i sektoren.

”Finansforbundet kæmper for at øge diversiteten i den finansielle sektor og skabe flere inkluderende fællesskaber i virksomhederne og på arbejdspladserne. Vi tror fuldt og fast på, at plads til mangfoldighed giver et arbejdsliv i trivsel, nytænkning og et mere retfærdigt samfund,” siger Finansforbundets næstformand, Steen Lund Olsen, til Nyhedsbrevet Finans.

Mangfoldighed giver trivsel

Næstformanden håber, at de finansansatte vil støtte op om arrangementet ved at gå under enten Finansforbundets fane eller nogle af de store banker, som fx Danske Bank, Nordea og Nykredit, som har lignende arrangementer samme dag.

”Det kan godt være, vi er medarbejdere, når vi vågner om morgenen og går på arbejde. Men først og fremmest er vi mennesker med bankende hjerter og en ret til ligebehandling uanset vores seksuelle orientering eller kønsidentitet. Vi håber derfor, at mange medlemmer har lyst til at markere LGBT+ personers ret til at være sig selv ved at deltage i optoget,” siger Steen Lund Olsen.

Der vil være omkring 10.000 deltagere i WorldPrideWalk, som vil gå fra forskellige steder i København og samles i Fælledparken på Østerbro. Grundet corona-restriktioner kan Finansforbundet maksimalt have 40 deltagere med på gåturen, som for Finansforbundets vedkommende går fra Israels Plads til Fælledparken. Alle Finansforbundets pladser er optaget.

Udover deltagelsen i WorldPrideWalk lørdag den 21. august hylder Finansforbundet mangfoldigheden med regnbueflag foran forbundshuset og et stort banner på facaden med sloganet ”Retten til at være dig”. Du kan se udsmykningen i dagene fra den 12.- 22. august.