Finansansatte nyder fleksibelt arbejdsliv

Trivslen er markant højere blandt finansansatte, som oplever, at de selv kan tilrettelægge deres arbejde, viser Finansforbundets undersøgelse af mere end 3.300 medlemmers arbejdsliv. ”Det er meget tankevækkende, at du som virksomhed kan øge trivslen, hvis du giver dine medarbejdere selvbestemmelse på arbejdet”, siger Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet.

30. mar. 2021

Den gruppe af finansansatte, der kan svare bekræftende på, at de har en fleksibel hverdag, at de har indflydelse på arbejdet, og at de kan arbejde hvorfra de vil, har en markant bedre trivsel end gruppen af finansansatte, som ikke oplever at have en fleksibel hverdag.
51 procent af førstnævnte gruppe svarer, at de i høj grad trives med deres arbejde i Finansforbundets undersøgelse af 3.300 medlemmers arbejdsliv i februar. For gruppen, som ikke oplever fleksibilitet trives blot 18 procent i høj grad med deres arbejde.

Janni Filsø Christensen, der er privatrådgiver i Spar Nords afdeling i Skive, tilhører gruppen, der trives med fleksibel indretning af arbejdslivet. Som mor til to børn på 3 og 6 år var det især sidste forår en udfordring for hende at arbejde hjemmefra. I dag arbejder hun halvdelen af tiden på kontoret og halvdelen hjemme.

”Jeg kan godt lide den fleksible indretning af arbejdet, hvor jeg indimellem arbejder hjemme og eksempelvis holder et kundemøde om aftenen eller søndagen. Når bare jeg selv har frihed og selvbestemmelse til, hvordan jeg vil tilrettelægge arbejdet, er det win-win”, siger Janni Filsø Christensen.

Fysisk placering er underordnet

Michael Blirup, der er projektmedarbejder i Markedsrisiko og Likviditet i Spar Nords hovedsæde i Aalborg, nyder også fleksibiliteten ved hjemmearbejde. Han er involveret i et projekt, hvor bankens risikosystem skal skiftes ud, og hvor han arbejder tæt sammen med medarbejdere fra BEC i Roskilde. Derfor kommunikerer de via Skype.

”Det er gået op for mig, at den fysiske placering ikke betyder noget for mit arbejde. Jeg kan arbejde 100 procent hjemmefra, og fleksibiliteten med at tilrettelægge arbejdsopgaverne mere frit passer mig godt. I vinter har jeg i flere perioder boet i min lejlighed på Gran Canaria og arbejdet derfra. Den eneste forandring - udover klimaet – er, at der er en times tidsforskel”, siger Michael Blirup.

Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen finder det tankevækkende, at mange finansansatte giver udtryk for, at fleksibiliteten i deres arbejdsliv er afgørende for deres trivsel.

”En konklusion fra vores undersøgelse er, at hvis du som virksomhed giver dine medarbejdere selvbestemmelse på arbejdet, øger du trivslen. Det bør give stof til eftertanke på ledelsesgangene”, siger Michael Budolfsen.