Det største eksperiment på kontoret nogensinde

Corona-hjemmearbejdet har været historiens største eksperiment med vores arbejdsliv, og inden de finansielle arbejdspladser atter åbner helt, har FA og Finansforbundet nogle gode råd til medarbejdere og ledere: ”Først og fremmest skal vi jo lære at være sammen igen”, sagde Michael Budolfsen på et webinar i FA.

11. maj 2021

Alt tegner til en fremtid, hvor vi ikke kommer til at møde op på kontoret hver dag som før nedlukningen. Det har vist sig, at hjemmearbejde er muligt, og flere finansielle virksomheder har allerede meldt ud, at de vil tilrettelægge arbejdet mere fleksibelt fremover.

”Først og fremmest skal vi jo lære at være sammen igen”, siger Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen, der kalder de sidste 13 måneder for det største arbejdslivseksperiment, der nogensinde er blevet foretaget:

”Når vi er tilbage, kommer vi til at opføre os som en flok køer, der bliver sat på græs. Vi skal lære at kende hinanden igen, og så bliver vi ellers irriteret på hinanden, fordi vi larmer”, sagde han og tilføjede, at vi skal afklare, hvordan vi fremover tilrettelægger vores arbejdsliv.

Også direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening Mariane Dissing ser en forandret verden, hvor flere vil arbejde mere hjemme, og folk er mere forskellige:

”De individuelle aftaler og hensyn kommer til at fylde meget mere. Mens nogle venter på at være tilbage på kontoret, har andre det fantastisk derhjemme, både af hensyn til familielivet og i forhold til opgaverne.”

Ifølge Mariane Dissing er det en ny svær øvelse at lede mennesker, der er forskellige, ikke bare som individer men også på arbejdssted og vilkår.

Kitter os sammen

Undersøgelser har slået fast, hvor forskellige vi er som individer, og hvor stor forskel, der er på faktorer i arbejdet, der får os til at trives. Michael Budolfsen siger om forbundets seneste undersøgelse under nedlukningen:

”Omkring 30 procent elsker bare hjemmearbejde og kan ikke få nok, fordi de oplever stor fleksibilitet ved selv at få lov til tilrettelægge arbejdstid og pauser. Mens 20 procent er ensomme og savner deres kolleger, ligesom mange rådgivere savner deres kunder.”

Hvordan bedriver man egentlig ledelse, når personalet er polariseret ud i forskellige grupper med meget forskellige præferencer?

”Under coronakrisen har det været en svær øvelse som leder at fornemme den enkelte medarbejder og gribe ind, hvis en medarbejder er på vej ud i en stresssituation, når de er derhjemme”, sagde Mariane Dissing.

Men hvad sker der nu, når nogen er hjemme, og andre på kontoret? Er der er forventning om, at privatliv og arbejdsliv på den måde bliver udvisket på grund af skærmen for dem, der er hjemme?

”Vi kan mærke, hvis der er noget galt hos den anden, når man sidder sammen i rummet. Det er jo det fællesskab, der virkelig kitter os sammen og giver en virksomhedsloyalitet, og derfor er det også virkelig vigtigt, at vi sammen gør, hvad vi kan, for at hjælpe lederne til at bedrive ledelse i det nye arbejdsliv, vi ser ind i”, understregede Michael Budolfsen.