Barselsaftale kan få stor betydning for finansansatte

Selv om finansansatte mænd allerede er sikret ret til 16 ugers barsel i overenskomsten, vil lovgivning, der øremærker 11 uger til mænd, skubbe udviklingen i den rigtige retning. Det vurderer næstformand i Finansforbundet, Steen Lund Olsen.

21. sep. 2021

”Aftalen får absolut betydning for vores medlemmer, selv om fædrene allerede har mulighed for 16 ugers barsel”, siger Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet.

Han refererer til den aftale, Fagbevægelsens Hovedorganisation og Dansk Arbejdsgiverforening har indgået for at skabe mere ligestilling mellem forældrene.

Inden aftale kan træde i kraft, skal den vedtages i Folketinget, men der tegner pt. til bred politisk opbakning på Christiansborg. Desuden er der ingen vej udenom, for Danmark skal følge et EU-direktiv, som pålægger at øremærke barsel til hver af forældrene.

Ifølge aftalen mellem FH og DA øremærkes 11 uger til hver forælder. De øremærkede uger tabes, hvis de ikke tages af den, de er tiltænkt. Resten af barslen, 26 uger, kan forældrene dele, som de har lyst.

Brug mulighederne, mand

Mænd i finanssektoren har ifølge overenskomsten som nævnt i forvejen ret til 16 uger med fuld løn, når de bliver fædre. De er da også højdespringere på det danske arbejdsmarked og holdt i 2019 barsel i 8,7 uger mod i gennemsnit 6,1 uger blandt danske mænd – men der er altså rum til, at mændene i finanssektoren kan tage meget mere barsel uden at sprænge rammen. Det håber næstformanden, de nu vil gøre:

”Når normen i samfundet flytter sig, bliver det også lettere for mændene at udnytte mulighederne for barsel i højere grad.  Det bliver nemmere som mand at gå hen til chefen og aftale barsel, og det er godt, for jeg lader mig fortælle, at det stadig kan være vanskeligt for nogle. Og hvorfor så ikke tage 16 uger og bruge mulighederne fuldt ud?”

Derfor er Steen Lund Olsen overordnet positiv overfor udspillet, men påpeger også, at det er nødvendigt, at få en række elementer undersøgt nøjere – bl.a. om reglerne også fuldt ud tilgodeser regnbuefamilier.

”Der er brug for, at systemet kan favne forskellige behov, og jeg går ikke nødvendigvis ind for øremærkning, men når ligestillingen bevæger sig så langsomt, som vi har set på dette område, kan det skubbe udviklingen i den rigtige retning. Det er i alles tarv, at man som forældre får mere lige adgang til barsel”.