Repræsentantskab godkender overenskomst

Finansforbundets repræsentantskabsmøde besluttede mandag 2. marts, at den indgåede overenskomst med Finanssektorens Arbejdsgiverforening sendes til urafstemning blandt forbundets medlemmer.

2. mar. 2020
1 min

​Præcis to uger efter, Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening underskrev en ny 3- årig overenskomst, mødtes Finansforbundets Repræsentantskab mandag 2. marts på Nyborg Strand for at drøfte det opnåede resultat.

Et meget stort flertal stemte ja til aftalen, der blev indgået mandag 17. februar. I aftalen indgår, at lønnen stiger med op til seks procent over tre år, hvoraf en del skal forhandles endelig på plads via puljesystemet i virksomhedsoverenskomsterne. Arbejdsgivernes pensionsbidrag forhøjes med 0,65 procent i perioden. Finanskompetencepuljen med gratis kurser forbedres. Den populære tandforsikring, der blev indført som forsøgsordning i 2017, gøres permanent, og så gennemføres der en række fælles initiativer mellem Finansforbundet og FA (Finanssektorens Arbejdsgiverforening) for at forbedre trivslen.

"Når jeg måler på, hvad en god overenskomst er, ser jeg på, om overenskomsten opfylder de krav, som Finansforbundets Aftalekonference pålagde mig før forhandlingen. Og det gør denne overenskomst", sagde Kent Petersen, formand for Finansforbundet til repræsentantskabet og understregede, at han mener, at den indgåede overenskomst er den helt rigtige for de ansatte i den finansielle sektor.

Overenskomsten sendes nu til elektronisk urafstemning blandt cirka 34.300 aktive medlemmer af Finansforbundet. Urafstemningen finder sted fra tirsdag den 17. marts til tirsdag den 31. marts ved middagstid. Umiddelbart efter vil resultatet af urafstemningen foreligge.

Læs mere om overenskomsten her.