Politikere skal investere massivt i hvidvaskbekæmpelse

Det er uholdbart, at titusindvis af indberetninger fra pengeinstitutterne om mulig hvidvask strander i Hvidvasksekretariatet, fordi politiet ikke har ressourcer til at efterforske dem, mener Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen.

27. jan. 2020

​Der bliver fulgt så dårligt op på de titusindvis af underretninger med mistanke om hvidvask, at forbrydere kan være sluppet fri, lød det fra statsrevisorernes næstformand, Klaus Frandsen (R), på et pressemøde fredag 24. januar.

Baggrund er en rapport fra Rigsrevisionen, som retter skarpkritik mod Bagmandspolitiets håndtering af potentielle sager om hvidvask. I perioden 2015-2018 har pengeinstitutterne sendt over 67.000 indberetninger om mulig hvidvask til Hvidvasksekretatiatet, der hører under SØIK/Bagmandspolitiet. Og i 2019 var tallet 41.000 indberetninger, oplyser Finans Danmark.

4.300 medarbejdere – svarende til mere end hver 10. – arbejder i dag udelukkende med at bekæmpe hvidvask og med compliance, og lønsummen udgjorde i 2019 3,38 milliarder kroner.  Til sammenligning er der 28 årsværk i Hvidvasksekretariatet.

""Det (antallet af årsværk i hvidvasksekretariatet, red.) virker helt ude af proportioner med den mængde ressourcer, man bruger på at indrapportere. Konsekvensen har været, at der er økonomisk kriminalitet, der ikke er blevet retsforfulgt", siger Klaus Frandsen ifølge Ritzau.

Ifølge Børsen har Hvidvasksekretariatet af egen drift kun udarbejdet tre oplæg til efterforskning på tre år!

Enorm ressourceanvendelse i sektoren

Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen undrer sig ikke over, at Hvidvasksekretariatets indsats bliver skarpt kritiseret af Rigsrevisorerne.

"Vi har i flere år gjort opmærksom på problemet med meget få ressourcer på myndighedssiden til at håndtere de mange tusind indberetninger fra finanssektoren. Myndighedernes indsats står slet ikke mål med den enorme ressourceanvendelse de finansielle virksomheder har på hvidevaskbekæmpelse. Politikerne skal investere massivt i dette her", siger han.

"Det er uholdbart, at der ikke er ressourcer i Hvidvasksekretariatet og i politikredsene til at efterforske de tip om økonomisk kriminalitet, som især finansansatte kommer med. Det giver kriminelle frit spil til at fortsætte deres forbrydelser", fortsætter Michael Budolfsen.

Justitsminister Nick Hækkerup (S) udtaler i en pressemeddelelse, at indsatsen mod hvidvask og terrorfinansiering skal styrkes, og at det vil være et centralt tema i forhandlingerne om en ny politiaftale, som ventes at begynde inden for få måneder.

Læs justitsministeriets pressemeddelelse her.