Nyt politisk talerør for dansk fintech

Copenhagen Fintech Policy er et nyt partnerskab mellem Finansforbundet, Dansk Industri, Finans Danmark og Copenhagen FinTech. ”Håbet er, at det vil bidrage til yderligere vækst, jobskabelse og fremdrift inden for fintech i Danmark”, siger Finansforbundets formand Kent Petersen.

2. mar. 2020

​Dansk fintech har igennem de senere år været et vækst- og jobskabelseseventyr. Med etableringen af Copenhagen Fintech Policy som et politisk talerør for fintechbranchen og med stærke samarbejdspartnere i Dansk Industri, Finans Danmark pog Copenhagen Fintech håber finansforbundets formand Kent Petersen, at denne udvikling kan fortsætte.

"Vi ser en positiv synergi mellem den etablerede finanssektor og fintech vækstgazeller. Det skaber nye muligheder for ansatte inden for finans og fintech og bidrager i det hele taget til yderligere vækst og jobskabelse. Copenhagen Fintechs succes skyldes i høj grad, at mange aktører har samlet kræfterne, og når DI, Finans Danmark og vi nu også går sammen om policy-arbejdet for dansk fintech håber vi, at det vil bane vejen for yderligere vækst, jobskabelse og fremdrift inden for fintech i Danmark', siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Copenhagen Fintech gik i luften i 2016, og som vækstorganisation har man formået at udvikle en unik model baseret på et innovativt samspil mellem startups, etablerede virksomheder, vidensmiljøer og investorer. På få år er fintech i Danmark flyttet fra at være "ikke eksisterende" som styrkeposition til ifølge en aktuel rapport fra Startup Genome at være blandt de 20 stærkeste globale centre.

Styrkelse af fintech-økosystemet

Copenhagen Fintech Policy arbejder for at styrke fintech-økosystemet samt at bidrage til, at København og Danmark kan styrke sin position som fintech-hub i Skandinavien.

"Copenhagen Fintech har fra begyndelsen fokuseret på at udnytte de innovative synergier mellem agile, kreative startups, der tænker nyt og mere veletablerede virksomheder, som har musklerne og erfaringen til at få de nye idéer ud på markederne og brugerne. Det er væsentligt at organisationerne bag Copenhagen Fintech Policy vil bruge deres politiske erfaring til at viderebringe budskaber for de små virksomheder. Det er enorm styrke for udviklingen af dansk fintech ", siger Thomas Krogh Jensen, adm. direktør i Copenhagen Fintech.

Torsdag 27. februar afgav Copenhagen Fintech Policy et høringssvar på Finanstilsynets diskussionsoplæg – "Fintechspændingsfeltet mellem finansiel regulering og ny teknologi". Læs pressemeddelelsen om høringssvaret her.