Nu skal der flere kvinder på ledelsesgangen

FA og Finansforbundet er nået til enighed om en stribe anbefalinger, som meldes ud på fredag. Målet er at øge antallet af kvindelige ledere i sektoren.

2. mar. 2020

​Det går så langsomt, at der skal lup til at se stigningen i antallet af kvindelige ledere i finanssektoren, selv over en længere årrække. Men hvis det står til Finansforbundet, bliver 2020 et år med begyndende omvæltninger på det felt.

Sammen lancerer FA og Finansforbundet på fredag en stribe anbefalinger, som skal være med til at sætte skred i udviklingen. Det sker, når den arbejdsgruppe, der blev nedsat af FA og Finansforbundet for et år siden, fortæller om resultatet af sit arbejde på en konference på Nationalmuseet. Arbejdsgruppen har haft til opgave at afdække barrierer og muligheder for kvinders vej til øverste ledelseslag,

Min vej til ledelse

Konferencen åbnes af ligestillingsminister Mogens Jensen, ligesom der vil være talere fra sektoren, blandt andet vil bankdirektør i Danske Bank, Berit Behring, fortælle om sin vej til ledelse. Hun har til Magasinet Finans i januar fortalt, at hun tidligere i sit arbejdsliv tre gange afslog forfremmelse, før hun takkede ja – og opfordrer i dag andre kvinder til at slå til.

Også Kathrine Vester Holm, der er Centerdirektør i Nykredit, vil fortælle om egne erfaringer.

Desuden er der paneldebat med blandt andre ligestillingsordførere fra Christiansborg, bankdirektør i Nordea, Mads Skovlund, professor ved Aarhus Universitet, Nina Smith, og koncernchef i Tryg, Morten Hübbe.

Til gavn for alle

Der er nok at tale om og tage fat på efterfølgende i sektoren, for i dag er kun godt hver fjerde overordnede leder i landets penge- og realkreditinstitutter kvinde. Det skal ses i forhold til, at næsten halvdelen af de ansatte i sektoren er kvinder.

Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet, vil også tale på konferencen. Da arbejdsgruppen for et år siden blev nedsat, fastslog han, at det ikke alene er for kvindernes skyld, at man vil fremme deres muligheder for ledelse:

"Mangfoldighed i topledelserne er nemlig til gavn for alle – både for virksomhederne som sådan og dem, der gerne vil ledelsesvejen, men så sandelig også for alle de medarbejdere, der får glæde af bredere funderet ledelse".