Neobank ruller bankløsning ud til børn og unge

Neobanken Revolut, der går efter at blive 'verdens første rigtige globale bank', ruller næste måned en selvstændig bankløsning ud til børn og unge ned til syv år.

3. feb. 2020

​Den britiskbaserede neobank Revolut stormer frem og vil ifølge administrerende direktør og stifter Nikolay Storonsky begynde at give overskud i år.

"Vi vil blive profitable i år", sagde Storonsky på scenen ved Paris Fintech Forum i sidste uge, hvor han henviste til høj vækst.

Revolut åbner ifølge Storonsky omkring 20.000 nye kundekonti dagligt, planlægger at udvide forretningen fra 34 til 58 lande det kommende års tid - og har på sigt et mål om 100 millioner kunder.

Og en del af væksten skal komme fra børn og unge ned til syv år, som bliver genstand for en målrettet satsning kaldet Revolut Youth - en mobil bankløsning til de 7 til 18-årige, som vil blive rullet ud i næste måned.

"Det, der driver os, er at hjælpe børn med at udvikle finansielle færdigheder. Vi tror på, at disse færdigheder opnås lidt af gangen, gennem erfaring og med hjælp fra din forælder", fortæller Aurélien Guichard, der leder udviklingen af Revolut Youth fra fintech-virksomhedens hovedkvarter i London, til Nyhedsbrevet Finans.

Han henviser til en opinionsundersøgelse foretaget af kreditvurderingsbureauet Standard & Poor's.

"S&P Global Financial Literacy Survey konstaterer, at 25 procent af teenagere kæmper med at træffe dagligdags beslutninger om penge - vi ønsker at være med til at reducere den andel og gøre børn parate til finansiel uafhængighed, når de når voksenalderen".

Mangler finansiel læring

Opsparingskonti til børn er ikke noget nyt, og også i danske banker kan børn ned til syv år få et Visa- eller Master-kort med saldo-kontrol. Men Revolut - og andre mindre fintech-konkurrenter - satser på, at der er et hul i markedet, fordi de nuværende løsninger ikke er tilstrækkeligt lærerige og interaktive.

"Vi har et produkt, som vil blive udviklet til at tilbyde adgang til at få regelmæssige lommepenge for at lære at håndtere en regelmæssig indkomst, ''sparelommer'' til planlagte udgifter, enkle analyseredskaber til at forstå, hvordan penge bruges eller muligheden for at udføre opgaver derhjemme for at få lidt ekstra indkomst. Alt sammen med et forældre- og børneaspekt for at lette en konstant dialog i familien", siger Guichard.

Lommepenge og opsparing

Rent konkret vil Revolut Youths app eksempelvis gøre det muligt for forældre at oprette opgaver, som deres børn kan udføre for at tjene lommepenge - gå tur med hunden, vaske bilen eller slå græsset. Men børnene vil også kunne oprette og navngive 'sparelommer', en slags midlertidige under-konti, hvortil de løbende overfører penge til køb af større ting - et dyrt stykke legetøj, en ny cykel eller en rejse.

"Det er en vigtig og god finansiel vane, og research viser, at børn er meget bedre opsparere end deres forældre og i Storbritannien sætter omkring 15 procent af deres indtjening til side", pointerer Guichard, der ikke er i tvivl om, at der er et marked for produktet.

"Der er bestemt et behov og en efterspørgsel. Og lignende produkter er blevet lanceret for ganske nylig på flere europæiske nøglemarkeder. Alene i England er der tæt på ni millioner børn i den aldersgruppe, som vi designer produktet til, og man skal lede længe for at finde en forælder, der ikke ønsker, at deres barn har fået en moden tilgang til penge, når de bliver økonomisk uafhængige".

Skal trække forældre ind

En mindreårig vil kun kunne åbne en Revolut Youth-konto med tilladelse fra sine forældre, der vil kunne følge med i transaktioner på kontoen, overføre penge til og fra den - og sætte grænser for barnets brug af det tilknyttede betalingskort.

Det vil i princippet være gratis at åbne en konto i Revolut Youth, der i første omgang vil blive rullet ud i Storbritannien fra næste måned, og i andet kvartal i resten af Europa - herunder Danmark, hvor Revolut i weekenden rundede 50.000 voksne kunder. Vel at mærke uden at have brugt én krone på markedsføring, selvom en dansk reklamekampagne er planlagt til senere i år.

Banken tjener primært sine penge på transaktionsgebyrer, når man betaler med sit kort, og månedlige abonnementsgebyrer, hvis kunderne vælger et kort med indbyggede rejseforsikringer og andre fordele.

Forventer du, at Revolut Youth, der tilbyder et gratis betalingskort, kan blive en rentabel forretning i sig selv - uden at tage hensyn til de mulige langsigtede fordele ved at børn og unge på sigt kan sluses ind som voksne kunder i den almindelige Revolut-bank?

"Ja. Vi forventer ikke en betydelig indtægtsstrøm fra brugen af kort, fordi vores brugere har adgang til færre penge. Men vi ser indirekte indtægter her. Du kan kun have en Revolut Youth-konto, hvis din forælder er på Revolut, så vi forventer stigende indtægter fra forældre gennem hyppigere brug og konvertering til vores betalings-abonnementer".