Henrik er isoleret på tredje uge i banken

Fuldstændig skørt! Det tænkte Henrik Møller og hans kolleger i Jyske Markets, da Jyske Bank for flere uger siden valgte at isolere afdelingen og flytte medarbejderne til forskellige adresser for at begrænse Coronasmitte. I dag giver beslutningen god mening i en hektisk hverdag, hvor der er brug for alle mand.

23. mar. 2020

​Der er blevet længere til kollegerne og færre af dem - i hvert fald i Jyske Banks Markets afdeling i bankens hovedsæde i Silkeborg. Normalt huser bygningen ansatte alene Jyske Markets. Men i dag er det kun cirka hver tredje, som er tilbage. En af dem er Henrik Møller, som er leder af bankens Online Investering, som har den daglige kontakt med de af Jyske Banks kunder, som selv handler med værdipapirer.

Henriks lille team sidder midt i Markets-afdelingen, som på en almindelig dag er et stort livligt kontormiljø, der er godt befolket med mennesker. Men sådan ser det ikke ud i dag, og det har faktisk ikke været normalt i flere uger. På grund af Corona-virussen handlede Markets ledelse hurtigt og besluttede allerede for nogle uger siden at isolere Jyske Markets, fordi den udgør en kritisk funktion i banken.

De knap 200 medarbejdere i Markets-afdelingen med forskellige fagkompetencer indenfor rådgivning, pleje og handel med værdipapirer, valuta og derivater blev skilt fra hinanden og omgrupperet i nye enheder, som selvstændigt kunne varetage vitale funktioner. Enhederne blev herefter fordelt på flere forskellige adresser. Skulle en enhed blive ramt af coronavirus, kan en anden enhed så at sige træde til.

Derudover blev dørene ind til Capital Markets aflåst, så kunder og kolleger fra bankens andre afdelinger i hovedsædet i Silkeborg blev forment adgang. Markets-folkene blev samtidig forbudt at gå i kantinen og fik i stedet leveret sandwich fra kantinen. Ifølge Henrik Møller var der fuld opbakning fra medarbejderne fra starten af, men ændringen af dagligdagen skulle han og kollegerne lige vænne sig til.

"Lige i starten tænkte vi, det er fuldstændig skørt det her. For vi startede egentlig inden, der blev meldt noget ud fra de offentlige myndigheder om, at vi skulle holde afstand. Så det snakkede vi meget om – også om forbuddet mod at gå i "restauranten", som vi kalder kantinen her. Men det viste sig jo efterfølgende, at det har været nogle gode og nødvendige tiltag – men jeg må sige, dengang det lige skete, var vi ikke så begejstrede", siger Henrik Møller.

Det er en tid som kræver noget ekstra

Henrik har mange kolleger, som arbejder hjemmefra. Hvor mange holder bankens it-folk styr på, for en hjemmearbejdsplads betyder gerne ekstra licenser til forskellige programmer. Ifølge Henrik kan en del af hans kolleger i Capital Markets i Silkeborg i princippet godt arbejde hjemmefra. Banken har testet et set-up, der gør det muligt, men der er nogle funktioner, som arbejder med tunge systemer, hvor det er nødvendigt at arbejdet foregår fra hovedsædet.

Indtil videre sidder Henrik og hans garvede team fortsat på matriklen i Silkeborg, og det er måske meget godt – især i en tid hvor aktiemarkederne bløder, og telefonerne gløder fra nervøse kunder eller kunder, der ser muligheder i at købe værdipapirer. Henrik har mere end 30 års erfaring med investering og værdipapirhandel, og det trækker han på i den nuværende situation, som minder ham om finanskrisen i 2008.

"Lige i øjeblikket er der frit fald på aktiemarkederne, og det er selvfølgelig fordi, der er nogen, der er hammer nervøse og skal bruge penge - og skal ud og sælge. Vi er selvfølgelig lidt påvirkede af det – men vi går absolut ikke i panik, fordi vi har prøvet det før. Men vi kan mærke at nogen af vores rådgivere i afdelingerne, måske de yngre kolleger, har spørgsmål og brug for hjælp, og de kontakter os. Så panik er det absolut ikke, men det er en hård periode – så det kræver noget ekstra",  siger Henrik som glæder sig til at komme tilbage til en normal hverdag igen.

En hverdag, hvor kollegerne igen er samlet på samme adresse i Silkeborg. En hverdag, hvor Henriks ugentlige besøg i svømmehal og fitnesscentret kan genoptages. Og ikke mindst en hver dag, hvor favoritfrokosten ikke længere er en frikadelle- eller flæskestegssandwich, men i stedet en lækker ret med sovs og salat. De sunde sandwich, som Henrik kalder dem, kan faktisk aflæses på vægten, indtil videre har Henrik og flere af kollegerne tabt sig et par kilo, siden Markets-afdelingen blev isoleret.