Fortsætter aktiernes kursfest?

De kunstigt lave renter er et eksperiment, som det er svært at komme ud af, mener Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank, der holdt foredrag i Finansforbundet om aktiemarkedets udvikling.

13. jan. 2020

​2019 har været et forrygende år for aktiemarkedet, og de danske aktier har ligget i toppen.

På trods af handelskrig, brexit og usikkerhed over verdensøkonomien blev 2019 et af de bedre år målt på aktieafkast. Ifølge Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank, blev 2019 ganske særligt - forstået på den måde, at renterne er faldet til historisk lave niveauer eller ligefrem gået negativt.

Det er et resultat af, at centralbankerne har sat renterne ned og understøttet et historisk langt opsving på aktiemarkedet. Men de kunstigt lave renter er et eksperiment, som det er svært at komme ud af, mener Jacob Pedersen:

"De finansielle markeder kan ikke stå selv – de er på doping fra centralbankerne, der pumper penge ud."

Toppen taget af festen

Til gengæld forventer Jacob Pedersen på et møde i Finansforbundet, at: "De massive kursstigninger, vi har haft i 2019, har taget toppen af fremtidens aktiestigninger."

Det økonomiske opsving er toppet, men kan godt løbe lidt endnu. Når ingen kan forudsige, hvordan aktiekurserne vil udvikle sig, hænger det sammen med den usikkerhed, der hersker i verden. USA's præsident Donald Trump har lagt et ekstra lag af usikkerhed ud over aktiemarkedet, alene ved hans måde at kommunikere på.

Handelskrisen mellem Kina og USA handler om det økonomiske herredømme i verden, og derfor forsøger USA at tæmme Kina. Det er med til at bremse investeringerne og dermed sænke væksten.

I Sydbank forventer de en vækst i 2020 på niveau med 2019, så frygten for kollaps i USA er aftaget.

"Den amerikanske økonomi kommer ikke i recession i 2020", siger Jacob Pedersen. Men det kræver, at de amerikanske forbrugere fortsat svinger kreditkortet.