Fintech-uge vil vise løsninger på globale problemer

Copenhagen Fintech Week, der i år finder sted den 25.-29. maj, forventer at samle 1.500 deltagere fra startup-miljøer verden over, banker, investorer og myndigheder. På hovedkonferencen i Odd Fellow Palæet vil der blandt andet være en gigantisk nordisk udstilling af, hvordan fintech kan skabe en mere bæredygtig verden.

24. feb. 2020

​Årets største fintech-begivenhed i Danmark, Copenhagen Fintech Week, løber ad stablen fra mandag den 25. maj til fredag den 29. maj, og ambitionen er at vise, hvordan fintech kan gøre verden til et bedre sted at være menneske.

"Der findes mange fintechvirksomheder, hvor bæredygtighed er en indarbejdet del af forretningsmodellen, og hvor man har fokus på at løse nogle af de udfordringer, som FN's 17 verdensmål for bæredygtighed rummer. Bæredygtighed og Impact – forstået som finansiel inklusion af folk i den 3. verden uden en bankkonto og som kamp mod fattigdom – bliver hovedtemaerne", fortæller Simon Schou, CIO i Copenhagen Fintech, der blev etableret i 2016 på initiativ af blandt andre Finansforbundet, Københavns Kommune og Finans Danmark.

Blandt andet vil der på Copenhagen Fintech Weeks hovedkonference tirsdag den 26. og onsdag den 27. maj blive vist den hidtil største udstilling af hvordan nordisk fintech kan bidrage til en mere bæredygtig verden. Den kan ses og opleves i Odd Fellow Palæet i Bredgade i København, hvortil arrangementet er rykket i år. Sidste år foregik hovedkonferencen på Halvandet på Refshaleøen.

"Ud over udstillingen vil der være to scener med keynote-speakers, paneldebatter og pitches fra mange startups. Sidste år var der 1.100 – 1.200 deltagere til Copenhagen Fintech week, og i år satser vi på at nå op på 1.500 deltagere. Vi har ikke noget mål om at vokse til mange tusind deltagere, men vil hellere holde deltagertallet på et overskueligt niveau", siger Simon Schou.

Skandinavisk samlingspunkt

Formålet med Copenhagen Fintech Week er at udbrede kendskabet til dansk fintech, men i endnu højere grad handler det om at være et årligt skandinavisk samlingspunkt for hele økosystemet bag fintech – startups, etablerede finansvirksomheder, investorer, myndigheder, uddannelsessteder med videre, hvor man kan tilegne sig ny viden og netværke.

Programmet for årets Copenhagen Fintech Week er endnu ikke helt færdigt, men en af hovedtalerne er Michael Hippe Brun medstifter af Tradeshift – en de mest succesfulde danske fintechvirksomheder.

Mandag den 25. maj er afsat til et fintech-symposium, hvor forskere fra danske og udenlandske universiteter fremlægger ny viden om kunstig intelligens og digitalisering. Tirsdag den 26. og onsdag den 27. maj holdes hovedkonferencen i Odd Fellow Palæet i Bredgade i det indre København.

Torsdag den 28. maj er overskriften "Innovation Lab Crawls", og lige som i 2019 dækker den over, at deltagerne skal besøge udviklingsmiljøer rundt omkring i København og i det hele taget få vist byen frem.

Læs mere og køb din billet på Copenhagen Fintech Weeks hjemmeside. Medlemmer af Finansbundet kan bruge promokoden "Finansforbundet2020" og få en særlig billig billetpris inden 20. marts.