Færre medarbejdere giver ikke mere forretning

Finansforbundets formand Kent Petersen kritiserer Danske Banks planer om at skille sig af med et stort antal medarbejdere via et frivilligt fratrædelseskatalog. ”Vil man gerne en finansiel virksomhed i udvikling, så er afvikling ikke den rette vej”, siger han.

13. jan. 2020
1 min

​Danske Bank har offentliggjort, at banken har udrullet et fratrædelseskatalog til cirka 2.000 medarbejdere, som de kommende uger kan søge om en frivillig fratrædelse fra banken.

"Med tanke på, hvor stærkt der løbes på gulvet i den finansielle sektor, er det svært at se, hvordan banken vil kunne undvære et stort antal medarbejdere. Jeg er helt klar over, at rentemiljøet lige nu presser bankdrift, men medarbejdere i den finansielle sektor skaber altså resultater og værdi, hvilket også er tilfældet i Danske Bank", siger Finansforbundets formand Kent Petersen og fortsætter:

"Vil man gerne en finansiel virksomhed i udvikling, så er afvikling ikke den rette vej. I sidste ende er det de medarbejdere, man har ansat, der skal skabe morgendagens forretning.

Målrettet hovedsæde- og stabsfunktioner

Banken vil køre fratrædelseskataloget frem til 31. januar i år, og det er især målrettet ansatte i hovedsædet og stabsfunktionerne i Danmark, mens filialer og regulatoriske funktioner ikke er omfattet.

'Naturligvis er frivillighedens vej klart at foretrække, når vi taler om besparelser på stillinger i en finansiel virksomhed, men vi følge situationen i Danske Bank tæt, både i forhold til dem, der må ønske at forlade banken og dem, der gerne vil blive og drive forretningen videre", siger Kent Petersen.

Danske Bank har – ligesom alle andre finansielle virksomheder – de senere år langt rigtig mange ressourcer i compliance, hvilket der har været mange gode grunde til.

"Vi skal bare huske på, at der ud over de regulatoriske funktioner naturligvis også skal være plads til de ressourcer, der genererer forretningen. Det er man altså nødt til at være opmærksom på både i Danske Bank og i finanssektoren generelt", siger Kent Petersen.