Event mod Jyske Bank for flere kvinder i toppen

Forleden fik Jyske Banks direktion en gave med stor sløjfe bragt til døren, men ville formentlig hellere have været foruden. Den trebenede stol var nemlig en påmindelse om, at banken mangler kvinder i både bestyrelse og ledelse.

20. jan. 2020

Ti danske virksomheder var forleden udvalgt til at være modtagere af en tvivlsom gave. En trebenet stol, som skal symbolisere, at de halter bagud i forhold til at få kvinder ind i bestyrelser og ledelser – det giver ulemper, som at forsøge at finde balance på en stol, der mangler et ben.

Bag eventet står Kvinder I Bestyrelser og et reklamebureau, Saatchi & Saatchi, som i finanssektoren har udvalgt sig Jyske Bank og PFA som syndere. Fælles for stolemodtageren er, at de ikke har forbedret sig i forhold til de måltal, de har sat i egne årsberetninger.

Sammen med stolen fik virksomhederne en invitation til et møde, hvor afsenderne gerne vil inspirere til yderligere arbejde med at få kvinder til tops, fortæller bestyrelsesformand Gitte Maya Elsing, Kvinder I Bestyrelser.

"Hvis virksomhederne takker ja til mødet, vil de få udleveret det manglende stoleben, fordi de viser vilje til at ændre kønssammensætningen".

To kvinder er målet

Om Jyske Bank sikrer sig det fjerde ben til stolen, kan ikke afgøres på nuværende tidspunkt. Stolen var stilet til ordførende bankdirektør Anders Dam, som imidlertid er bortrejst. HR-direktør Knud Nørbo vil ikke kommentere på eventet som sådan, men vedgår, at Jyske Bank ikke er, hvor man gerne vil være i forhold til kvinder i ledelse.

"Det er også derfor, vi i mange år har arbejdet for at ændre på det. Blandt andet ved at søge at få kvindelige kandidater med de rette kompetencer ind i repræsentantskabet, hvorfra bestyrelsesmedlemmer typisk bliver valgt. Vi vil gerne op på i hvert fald to kvindelige bestyrelsesmedlemmer, ud over de medarbejdervalgte".

I øjeblikket er der en enkelt kvinde blandt syv mænd i bestyrelsen, når man ser bort fra de medarbejdervalgte medlemmer. Når man således ikke umiddelbart kan aflæse det mangeårige arbejde for at ændre det, skyldes det blandt andet, at det er problematisk at finde kvinder med de rette kompetencer, forklarer han:

"De rette kompetencer er nødt til at være til stede, kompetencer, som også er dikteret af lovgivning".