Dansk topøkonom forventer kort global recession

”Vi skal forvente en relativ kort recession – måske kortere end seks måneder, fordi der ikke som i tidligere kriser er en ubalance i økonomien i forhold til boligmarkedet eller techbranchen. Coronavirus er noget, der kommer ude fra”, vurderer Torsten Sløk, cheføkonom i Deustche Bank i New York.

6. apr. 2020

​Den amerikanske økonomi, der er verdens største, var i recession 18 måneder fra 2007 og frem, efter finanskrisen brød ud. Ved den forrige krise i 2000-2001 varede recessionen otte måneder, og det samme var tilfældet i 1990-1991, men selvom coronapandemien på kort tid har sat økonomien næsten helt i stå, er det ikke sikkert, at vi nu vil ramme en voldsom økonomisk tilbagegang, når året er omme.

"Vi skal forvente en relativ kort recession – måske kortere end de seks måneder, der normalt er minimumsperioden for at definere en recession. I modsætning til tidligere kriser har vi ikke en ubalance i økonomien i forhold til boligmarkedet eller techbranchen. Coronavirus er noget, der kommer ude fra, og når smittekurven falder, vil økonomien hurtigt komme i gang igen", vurderer Torsten Sløk, cheføkonom i Deutsche Bank i New York.

Fredag 3. april delte han sin og kollegerne i Deutsche Bank i USAs analyse af den økonomiske situation med over 100 tilhørere i et webinar for medlemmer af Finansforbundet.

Ganske vist har det globale aktiemarked den seneste måned mistet 20 trillioner dollars af den samlede værdi på 90 trillioner dollars, og den amerikanske ledighed er eksploderet. 10 millioner amerikanere er blevet arbejdsløse, og tallet forventes at vokse til 15 millioner i den kommende måned. Men ifølge Deutsche Banks Research er der alligevel mindre finansiel stress i USA i dag, end der var i 2008 og 2009.

"Vi forventer, at BNP vil falde med 33 procent i andet kvartal i år, men derefter vil det stige igen. I fjerde kvartal og i de første kvartaler af 2021 vil BNP-væksten være i plus. Vores prognose for ledigheden i USA er 11,6 procent i andet kvartal, 8,1 procent i tredje kvartal og 6 procent i fjerde kvartal i år", siger Torsten Sløk.

Hjælpepakke kan hjælpe Trump til genvalg

Prognoserne er baseret på, at den amerikanske kompensationspakke på cirka 2.000 milliarder dollar i en vis udstrækning holder hånden under de mange tusind nødstedte virksomheder.

"Forskellige lande har meget forskellige finanspolitiske tilgange til krisen. Vi forventer en hurtigere normalisering af amerikansk økonomi end af for eksempel den danske", fortæller Torsten Sløk.

"Den amerikanske kompensationspakke er designet med et stærkt incitament for virksomhederne til at genansætte de mange medarbejdere, der nu er afskediget. Hvis en virksomhed 1. juli har det samme antal medarbejdere ansat som før krisen, vil virksomheden kunne beholde hele det beløb, den har lånt af staten. Med andre ord vil lånet forvandles til direkte statsstøtte. Det er for os at se en intelligent måde at sammen sætte en hjælpepakke på".

Traditionelt er størrelsen af ledigheden meget afgørende for, hvem amerikanerne støtter som præsident. Donald Trumps genvalg ved præsidentvalget i november kan således afgøres af, om ledigheden falder fra de nuværende 11-12 procent ned mod fem procent, påpeger Torsten Sløk.

Torsdag 16. april kl. 14 inviterer Finansforbundet medlemmer af forbundet på endnu et webinar med Torsten Sløk.