Bankrøverier bliver stadig sjældnere

De første ni måneder af 2019 blev der kun registreret to bankrøverier i Danmark, hvilket er 133 færre end hele året 2010. Kriminelle har i samme periode haft mere held med digitale røverier. I 449 tilfælde af netbankindbrud og phishing er de sluppet af sted med knap 24 millioner kroner.

6. jan. 2020
2 min

​Fra 1992 til 2012 var bankrøverier en ugentlig begivenhed i Danmark, og det årlige antal lå mellem 71 og 237. Fra 2013 til 2018 faldt antallet af bankrøverier fra 35 til blot fem, og nu er de fysiske bankrøverier tæt på at forsvinde helt.
Finans Danmark har blot registreret to bankrøverier i de første ni måneder af 2019, og forhåbentlig vil røverier mod et pengeinstituts filial snart være lige så sjældent som jordskælv i Danmark.

For det er en meget ubehagelig og voldsom oplevelse, som ansat at blive udsat for røveri. Finansforbundets socialrådgivere har i årenes løb hjulpet en del medlemmer, der har fået psykiske efterveer – nogle for livet – efter at have stået ansat til ansat med en bevæbnet røver.

Ifølge Finans Danmark skyldes faldet i antallet af bankrøverier, at pengeinstitutterne har arbejdet vedholdende og koncentreret med at højne sikkerheden. Desuden har danskernes stigende brug af elektroniske betalinger også mindsket behovet for kontanter, hvorfor flere filialer i de senere år er blevet rene rådgivningsfilialer, hvor kunder ikke kan hæve kontanter.

Telefonsvindel i fremmarch

Antallet af angreb på pengeautomater – kaldet ATM – er også faldende. I 2016 registrerede Finans Danmark 18 ATM-angreb, året efter seks, i 2018 var der to, mens 2019s første ni måneder blot bød på et angreb mod en pengeautomat.

Tabet ved netbankindbrud og phishing (hvor kriminelle får lokket personlige oplysninger som NemID-koder ud af private) er derimod vokset. I de første tre kvartaler af 2019 havde kriminelle held med at slippe afsted med knap 24 millioner kroner, mens udbyttet af tilsvarende kriminalitet i hele 2018 var 14 millioner kroner.

Finans Danmark advarer kraftigt imod, at borgere udleverer deres personlige oplysninger, når de bliver ringet op af en person, der udgiver sig for at være fra banken, Microsoft, Nets eller et sikkerhedsfirma.

"Vi kan ikke gentage nok, at en vigtig huskeregel er, at det kun er forbrydere, der eksempelvis beder om at få oplyst NemID koder. Bliver man bedt om det, er det svindel", siger Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark.

På Finans Danmarks hjemmeside kan du her se udviklingen i finansiel kriminalitet i Danmark.