Vi skal være der, hvor beslutningerne tages

Globaliseringen betyder at stadig mere regulering af finanssektoren sker internationalt. Derfor er det vigtigt for Finansforbundet at være til stede internationalt, mener Michael Budolfsen, der for nylig blev genvalgt som præsident for de 1,5 millioner finansansatte under UNI Europa Finance.

4. nov. 2019

​EU-regulering og Basel-regler fylder meget for finanssektoren i dag, mens mindre og mindre bliver besluttet i Danmark. Derfor er det vigtigt for de nationale fagforbund inden for finanssektoren at orientere sig internationalt.

"Teknologi, aktionærkrav og finansielle virksomheder lever også på tværs af grænser. Det kræver et stærkt samarbejde med at vare tage finansansattes interesser, og hvis vi i Finansforbundet vil have indflydelse, skal vi være der, hvor beslutningerne træffes", siger næstformand Michael Budolfsen, der 22. oktober på en kongres i Malaga blev genvalgt til posten som præsident for UNI Europa Finance, der repræsenterer 1,5 millioner finansansatte.

Finansforbundets næstformand har beklædt posten siden 2015, og før det var han vicepræsident i en årrække. Hvor UNI Europa Finances kongresser tidligere var præget af krisestemning på grund af dårlige forhold for finansansatte mange steder, fornemmede Michael Budolfsen en spirende optimisme på kongressen i Malaga.

"Der blev talt mere om visioner om bæredygtighed, socialt ansvar og livslang læring, hvilket er positivt. Til foråret forventer vi at underskrive en fælles erklæring med vores arbejdsgivermodpart om ansvarligt salg og rådgivning. Det er en rammeerklæring, men når den skal implementeres i de enkelte lande, kan den være med til at rykke forholdene i den rigtige retning", vurderer han.

Overenskomster i Østeuropa

UNI Europa Finance bistod for nylig det rumænske finansforbund med at indgå den første sektordækkede overenskomst nogen sinde i Rumænien. Det skete blot to år efter Michael Budolfsen var til stede ved den første konference nogensinde mellem fagforeninger og arbejdsgivere i Bukarest. I Tjekkiet er der også indgået overenskomst i år, og i Grækenland har man for første gang i ni år fået forhandlet en overenskomst for finansansatte på plads.
"Den indeholder meget beskedne lønstigninger, men det er vigtigt for medarbejderne at have en overenskomst, og det er også vigtigt for finansansatte i Danmark, at der kommer ordnede løn- og arbejdsforhold i andre lande end Danmark, fordi vi jo har eksempler på danske virksomheder, som flytter opgaver til eksempelvis Polen og Litauen", understreger Michael Budolfsen.

I stort undertal i lobbykampen

For UNI Europa Finance er det vigtigt at være til stede i Bruxelles og kommunikere med embedsmænd og politikere i forhold til den regulering, EU pålægger finanssektoren. De to medarbejdere på kontoret i Bruxelles og de tre medarbejdere i sekretariatet i Stockholm, der beskæftiger sig med lobbyisme, er dog i stort undertal i forhold til de finansielle arbejdsgiveres lobbyister.

"Den europæiske finanssektor har mere end 1.700 lobbyister i Bruxelles, og årligt bruger de store banker og arbejdsgiverorganisationer 120 millioner euro på deres lobbyarbejde", siger Michael Budolfsen og tilføjer, at der dog er en del dagsordener, man er enige med arbejdsgiverne om i forhold til EU.