Vi skal gøre arbejdslivet mere holdbart

”Vi er nødt til at tage fat på en diskussion om at indrette os lidt anderledes, mens vi stadig er på arbejdsmarkedet. En tilbundsgående debat – både politisk og blandt arbejdsmarkedets parter – om hvordan vi helt konkret skaber holdbarhed i et arbejdsliv”, mener Finansforbundets formand Kent Petersen.

11. feb. 2019
2 min

​Torsdag den 7. februar indledte regeringen forhandlinger med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og de Radikale om tidligere pension for de nedslidte. Der er dog ikke her og nu tegn på, at der er flertal for en ny pensionsreform, selv om alle partier har meldt ud, at der skal gøres noget for de nedslidte på arbejdsmarkedet. Temaet om tidligere pension til nedslidte forventes derfor at få en fremtrædende plads i valgkampen op til Folketingsvalget, der skal holdes senest i juni.

"Pensionsdebatten lugter for meget af valgflæsk og politisk overbud, og det er helt forfejlet at tage faggrupper som gidsler i den henseende. Der skal tages hånd om nedslidning i alle former, og jeg har sådan set forståelse for, at den fysiske del fylder, men man skal på ingen måde glemme de rigtig mange områder, hvor den psykiske del er et enormt problem. Lige nu er fokus der, hvor der kan hentes flest stemmer, og det er problemet altså for væsentligt til at blive brugt til. Både fordi den enkelte borger – uanset erhverv – selvfølgelig ikke skal nedslides af at passe sit arbejde, og fordi den samfundsøkonomiske præmis på den anden side er, at vi lever længere og derfor har brug for at tage fat om de underliggende årsager", siger Finansforbundets formand Kent Petersen til Nyhedsbrevet Finans.

Han advarer mod, at nedslidning ikke må blive et grundvilkår, som vi accepterer.

" Det har det tendens til at blive, når fokus kommer til at ligge på symptomet og ikke på reel løsning på problemet. Og den tendens er farlig. Vi bør som samfund i stedet bekæmpe nedslidning ved at gøre arbejdslivet mere holdbart", siger Kent Petersen.

Finansforbundet har sammen med Finanssektorens Arbejdsgiverforening nedsat en arbejdsgruppe forud for næste overenskomstforhandling i 2020, der skal undersøge om rammerne kan ændres, så arbejdslivet kan blive mere holdbart. Samme initiativ bør bredes ud til andre brancher, mener Finansforbundets formand.

"Vi er nødt til at tage fat på en diskussion om at indrette os lidt anderledes, mens vi stadig er på arbejdsmarkedet. En tilbundsgående debat – både politisk og blandt arbejdsmarkedets parter – om hvordan vi helt konkret skaber holdbarhed i et arbejdsliv, så man undgå nedslidningen. Altså tale konkret tiltage i forhold til for eksempel arbejdsmiljø og -pres, fleksibilitetsbehov, kompetenceudviklingsmuligheder, og hvordan vi i det hele taget kan arbejde smartere over et helt arbejdsliv.  Det er en langt mere kompliceret debat, men det er ikke desto mindre her, vi er nødt til at sætte ind for at skabe en reel løsning på problemet – i stedet for at lappe på de symptomer, der viser sig", mener Kent Petersen.