Vestager gransker Facebooks kryptovaluta

EU-Kommissionen har sendt byger af spørgsmål til Facebook for at undersøge, om techgigantens planlagte kryptovaluta vil være konkurrenceforvridende på betalingsområdet, fortæller den danske EU-kommissær Margrethe Vestager i et eksklusivt interview med Magasinet Finans.

30. sep. 2019

​Det er ikke gået hen over hovedet på Margrethe Vestager, at et konsortium ledet af Facebook har planer om at lancere sin egen kryptovaluta kaldet libra, som man billigt skal kunne sende og betale med på tværs af landegrænser.

Med over en tredjedel af verdens befolkning som potentielle kunder har techgiganten potentiale til ikke bare at skabe konkurrence, men også konkurrenceforvridning på markedet for betalingsydelser. Og det har fået den danske EU-kommissær op af stolen – vel at mærke længe inden libraens planlagte lancering næste år.

"Det er en ret ny ting, at vi begynder at stille spørgsmål til noget, der ikke eksisterer endnu. Men det er for at være så langt fremme i skoene, at vi kan sige, om det her bliver til et problem. Og det, der kan være problemet, er, at du får et helt lukket økosystem, som ikke rigtig har noget at gøre med resten af økonomien", fortæller konkurrencekommissæren i et interview med Magasinet Finans.

Hvordan griber I det an, når kryptovalutaen endnu ikke er lanceret?

"Vi stiller spørgsmål. Masser og masser og masser af spørgsmål for at finde ud af, hvad de har tænkt sig", svarer Margrethe Vestager og uddyber:
"Det, der interesserer os, er, i hvilket omfang Facebook også bliver til en salgsplatform, hvor man kan købe og sælge, og hvor det ikke nødvendigvis er naboen, der vil sælge en brugt barnevogn, fordi der ikke kommer flere børn i den familie, men en meget mere kommerciel space. Hvad betyder det så, at du har din egen valuta, som fungerer inden for det her rum – og som kun kan bruges inden for det her rum? Hvad så med de værdier, som bliver fanget der? De, der sælger med libraen som betalingsmiddel, får de så en særlig fordel i forhold til dem, der kommer og vil betale på alle mulige andre måder?"

Det hele afhænger i høj grad af, hvordan man udvikler systemet bag libraen, understreger hun:
"For man kan jo godt lave det på en måde, som er åben for konkurrence, med hensyn til måden man betaler på".

Risiko for ustabilitet

Derfor bygen af spørgsmål, som man nu venter svar på, inden man træffer afgørelse om, hvorvidt libraen er konkurrenceforvridende.

"Det er slet ikke sikkert, at konkurrencehensyn er det stærkeste. Det kan være, det er spørgsmål om finansiel stabilitet, der i virkeligheden bliver det mest interessante. Det kan blive vores nationalbanker, der kommer til at interessere sig allermest for det", pointerer hun.

Mange centralbankchefer har advaret om risikoen for finansiel ustabilitet, og Bank for International Settlements (BIS) havde i sidste måned indkaldt repræsentanter for lLibra i Basel "for at forstå detaljerne". "Barren for at blive godkendt vil blive sat højt", sagde Benoît Cœuré, der leder komitéen for betalinger og markedsinfrastruktur i Den Europæiske Centralbank.

Læs hele interviewet med Margrethe Vestager i Magasinet Finans fredag 11. oktober