Uddannelse er nøglen til bæredygtig succes

Tusindvis af ansatte fra hollandske ABN AMRO gennemfører i disse år uddannelse for at være med i bankens grønne omstilling. ”Uddannelse giver engagement og skaber bedre, bæredygtige ideer i virksomheden – så det er både værdiskabende og skaber større professionalisme og arbejdsglæde blandt de ansatte”, siger Jan Raes, sustainability Advisor i ABN AMRO.

1. sep. 2019

​"Det er absolut afgørende – det er nøglen til succes".

Når man spørger Sustainability Advisor Jan Raes, der i mange år har arbejdet med omstilling til det bæredygtige i den hollandske storbank ABN AMRO, er svaret helt klart. En transformation til bæredygtig virksomhed er kun mulig, hvis medarbejderne får uddannelse, der ruster dem til at bringe det bæredygtige i spil i deres rådgivning og øvrige arbejde.

"Uddannelse giver engagement og skaber bedre, bæredygtige ideer i virksomheden – så det er både værdiskabende og skaber større professionalisme og arbejdsglæde blandt de ansatte. Tingene hænger sammen".

Banken valgte efter mange analyser og nøje overvejelser, som strakte sig over et år, at arbejde særligt for tre af FN's 17 verdensmål for bæredygtighed. Bankens tre mål blev meldt ud i 2017, og med over 18.000 ansatte på internationalt plan er det nødvendigt med forståelse for bankens bæredygtige strategi på mange forskellige niveauer:

"Vi mærkede ikke mindst et behov hos vores investeringsrådgivere. "Fortæl os, hvordan det ændrer vores job". De eftersøgte svar på, hvordan den nye strategi og virkelighed skulle tolkes ind i deres job".

Undervisning på højt niveau

Hollænderen fortæller, at topledelsen var lydhør og forstod, hvor vigtigt det var at komme behovet for uddannelse i møde. Der blev indledt samarbejde med såvel University of Oxford som University of Cambridge, som hjalp med at sammensætte relevante kurser for store grupper af medarbejdere.

"Jeg var selv blandt de 60, der gennemførte en pilot på uddannelsen, og det var overraskende at finde ud af, hvor meget data der findes til at underbygge, at bæredygtighed giver mening", siger Jan Raes og betoner, at der er tale om faktabaseret undervisning alene.

Populære grønne foredrag

Omkring 1.000 ansatte har foreløbig været igennem uddannelse i det bæredygtige, og dertil kommer løbende interne events i form af foredrag med eksperter i bæredygtighed under den fælles titel "50 shades of green". Foredragene er så populære blandt de ansatte, at der er eksempler på, at de er overtegnede én time efter udbydelsen.

"Hver gang vi tilbyder et event, får vi fyldt pladserne op. Det er helt centralt i vores arbejde med det bæredygtige, at vi på den måde kan holde interessen for det bæredygtige levende og stimuleret – at vi kan gøre medarbejderne nysgerrige efter at få endnu mere at vide".

Bæredygtighed i årsregnskabet

I 2017 udmeldte den hollandske storbank ABN AMRO offentligt, at banken særligt arbejder for at leve op til tre af FN's 17 verdensmål for bæredygtig udvikling.

De tre mål blev valgt efter nøje overvejelse og analyser, blandt andet af hvordan de spiller sammen med bankens øvrige strategier og værdier.

De handler henholdsvis om "anstændige job og økonomisk vækst", "ansvarligt forbrug og ansvarlig produktion" og "klimaindsats".

Banken har i år for første gang i sit regnskab offentliggjort sit verdensmålsregnskab, hvor både positiv og negativ påvirkning i forhold til de enkelte verdensmål er med.

Banken uddanner løbende sine ansatte i bæredygtighed i form af både egentlige uddannelsesforløb og interne events, især foredrag.

ABN AMRO har godt 18.000 ansatte verden over.