Menu luk

Soundtracket til vores betalinger

Vi kender alle pling-pling-pling-lyden, når vi overfører penge via MobilePay. Lyd bliver vigtigere i bankverdenen, mener lyddesigner og musiker Karsten Kjems.

31. mar 2019
4 min

​Alle smartphoneejere kender lydlogoet med den lille melodistump på tre toner, der lyder, når man overfører penge til en modtager via MobilePay. Betalingsappen har netop passeret fire millioner brugere og er nu den mest udbredte danske app.

"MobilePay-lyden er en kvitteringslyd, der fortæller brugeren, at nu er betalingen gennemført på tilfredsstillende vis", forklarer audiobrandingspecialist og administrerende direktør Karsten Kjems fra bureauet Sonic Minds, der producerer lyddesign for virksomheder.

MobilePay-lydlogoet blev afspillet over 270 millioner gange i 2018. På rekordtid har appen udviklet sig til et af de absolut stærkeste brands i Danmark.

Lyd bliver vigtigere

Lyd er ifølge Karsten Kjems blevet endnu vigtigere for bankkunden. I den digitale verden har vi kun to sanser: høre- og synssansen.

"Oftest ser bankkunden kun appen eller hører ventemusikken i telefonkøen. Her vurderer kunden lynhurtigt med ørerne, hvordan han eller hun bliver modtaget. Det er ikke som i gamle dage, hvor kunden kom ind i banken, kunne mærke atmosfæren, hilse på bankmedarbejderen og smage kaffen. Så blot ved at ændre lydsiden har bankerne mulighed for at påvirke deres identitet til for eksempel moderne, venlig, tryg eller seriøs", fortæller han.

Vi ser med ørerne

I bankverdenen er det dermed vigtigt at have både en visuel og en auditiv identitet, for kunderne bedømmer deres bank lige så meget med ørerne som med øjnene. Lyden er en vigtig brik i det store billede. Den skal afspejle bankens værdier og selvforståelse. De indtryk, som vi får digitalt, påvirker vores valg.

"Lyd vækker følelser. Vi er ikke særlig rationelle i vores valg af brands og produkter, og her spiller alle vores sanser ind, når vi vurderer, hvilken bank der er bedst. Moderne forbrugere er blevet vant til høj kvalitet, og lyder det billigt eller dårligt, går vi igen. Er musikken derimod noget, som man kan spejle sig i, og som afspejler kvalitet, vil man i højere grad vælge et brand til", fremhæver Karsten Kjems, der er ophavsmand til lydidentiteter og lydlogoer til blandt andre Nordea, Lån & Spar Bank, Vestas, Carlsberg Group og Danske Spil.

For meget støj

Lyd og musik skal give mening – ellers er det støj. Generelt omgives vi i dag af meget ligegyldig musik, der ikke giver værdi, mener lyddesigneren.

"Vi er omgivet af virkelig meget lyd alle steder, og alt for meget af det er støj. Selv bilen, fjernsynet og køleskabet siger biplyde. Lyd påvirker os ubevidst utrolig meget, og folk orker ikke støj. Ro og stilhed bliver det nye sort. Lyddesign er stærkest, når du ikke lægger mærke til det. Og det bliver vigtigere ikke at lydforurene med meningsløs lyd og musik", siger Karsten Kjems, der også er professionel jazztrommeslager og blandt andet har spillet fast med Nulle & Verdensorkestret.

Virksomheder er typisk fokuseret på det visuelle, men ikke det auditive, selvom det altid spiller en vigtig rolle. Ofte har de en uigennemtænkt lydprofil, der beror på vilkårlige valg af lyd, fordi man lige står og mangler en jingle til kampagnen, ventemusik til telefonomstillingen og noget underlægningsmusik til podcasten. Afdelingerne spiller ikke i samme toneart, for det er kun de færreste virksomheder, der har en ansvarlig for musik og lyddesign. Resultatet er, at der ofte mangler en rød tråd i lydlandskabet. Det gør det svært for omverdenen at genkende afsenderen.

Større strategisk rolle

Lydlogoer og velvalgt musik gør, at vi genkender et brand. Karsten Kjems er overbevist om, at musik får en større strategisk rolle i pengeinstitutters branding i fremtiden i deres bestræbelser på at skille sig ud fra konkurrenterne. Hans vurdering er, at danske banker og sparekasser sagtens kan blive bedre til at sætte lyd til.
 
"Det er stadig de færreste pengeinstitutter, der kan svare på, hvorfor de lyder, som de gør. Men der er unikke muligheder for at udnytte alle de auditive touchpoints, hvor de er i kontakt med kunderne. Det kræver, at branchen udfordrer sig selv og tør være lidt mere modig på lydsiden", fastslår han.

Hør podcast med Karsten Kjems her: