Samfundskontrakten skal styrkes

Hvordan ser en bæredygtig finanssektor ud i fremtiden? Det diskuterer fire topfolk fra Danske Bank, Nordea, Nationalbanken og Finansforbundet på Folkemødet på Bornholm under overskriften ”Etik før profit – finanssektorens ’nye’ samfundskontrakt”.

10. jun. 2019

​Hvad skal der til for at genetablere tilliden mellem den finansielle sektor og samfundet? Og hvordan ser en bæredygtig sektor ud i fremtiden? Det forsøger fire topfolk fra finanssektoren at give deres bud på i en debat fredag formiddag i Finansteltet på Folkemødet på Bornholm.

Under rubrikken "Etik før profit – finanssektoren 'nye' samfundskontrakt" diskuterer Nationalbankdirektør Lars Rohde, koncerndirektør og landechef Frank Vang-Jensen i Nordea, Bankdirektør i Danske Bank Jesper Nielsen og Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen, hvordan vi bringer sektoren og samfundet tættere sammen efter den tillidskrise, som er opstået i kølvandet på de mange sager om hvidvask og udbytteskattesvindel.

"I år har Folkemødet jo et overliggende tema i Verdensmålene, og det vil vi gerne bruge som afsæt for at tage en grundlæggende debat om en fornuftig og bæredygtig vej videre for finanssektoren", siger Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen og uddyber:

"Det er jo velkendt for de fleste, at der i den seneste tid har været talt rigtig meget om tillidskrise og de dårlige sager omkring nogle af de større banker. Det påvirker naturligvis også alle de finansansatte, der arbejder i sektoren bredt set, og derfor er vi glade for, at vi nu kan tage debatten med nogle af de absolutte topfolk fra sektoren og Nationalbanken".

Etik før profit

Allerede tilbage i december undskyldte Finans Danmarks formand Michael Rasmussen på brancheforeningens årsmøde for sagerne på sektorens vegne og opfordrede de deltagende bankdirektører til aldrig at sætte profit før etik. Og det er den tråd, de fire paneldeltagere tager op i debatten om finanssektorens samfundsansvar.

De skal diskutere, hvordan sektoren ser på fortiden og vejen fremad. Hvad vi kan lære af de sager, vi har set, og ikke mindst hvad finanssektoren allerede har lært. Moderator Ole Krohn styrer debatten, som gerne skal munde ud i et fælles bud på en ny "samfundskontrakt" og en bæredygtig vej for en fremtidig finansiel sektor.

"Samfundskontrakten har været et sådan lidt diffust begreb, der har været brugt om relationen mellem sektor og samfund i ly af den tillidskrise, der stadig hænger ved. Vi er i sektoren en helt central del af vores samfund, og det ansvar skal vi naturligvis være helt bevidste om", siger Michael Budolfsen og fortsætter:

"Samtidig gør finansansatte hver dag en positiv forskel for både deres kunder og det større fællesskab, og den virkelighed har mildest talt druknet i de sager, der har været. Vi har altså både som sektor og samfund brug for, at relationen – og altså 'kontrakten' – styrkes, og den debat glæder vi os til at tage på Folkemødet og bruge på den videre vej fremad."

Se programmet for Finansteltet på Folkemødet her.
Du vil kunne følge debatterne i Finansteltet live via  Finansforbundets Facebookside her.

Se programmet for hele Folkemødet her.