Så er det nu, hvis du vil være tillidsrepræsentant

De fleste finansvirksomheder holder tillidsrepræsentantsvalg inden nytår, og har du lyst til at udvikle dig, er det måske noget for dig. Rollen har aldrig været vigtigere, siger Finansforbundets formand, Kent Petersen.

28. okt. 2019

​Har du lyst til at indtage rollen som tillidsrepræsentant og få uddannelse, indflydelse, personlig udvikling, nye netværk og nye kompetencer? Så er muligheden optimal lige nu, for det er valgtid.

Og tillidsrepræsentantens rolle har aldrig været vigtigere, vurderer Finansforbundets formand, Kent Petersen:

"Tidligere var tillidsrepræsentantens opgave især at holde øje med, om overenskomsten blev overholdt, og tillidsrepræsentanten var den, medarbejderne henvendte sig til, når der opstod problemer.

Det skal de stadig, men rollen som tillidsrepræsentant har udviklet sig til en funktion som arbejdslivsrådgiver. En sparringspartner, som medlemmerne kan gå til og få råd hos om blandt andet kompetencer, udvikling og trivsel. Samtidig varetager tillidsrepræsentanten opgaver omkring at motivere og samarbejde med den lokale ledelse. Derfor ser vi i Finansforbundet tillidsrepræsentantsrollen som vigtigere end nogensinde".

Du kan flytte trivsel

En af dem, der folder sig ud i rollen som tillidsrepræsentant er Daniel Skovgaard, der netop er blevet genvalgt som tillidsrepræsentant for anden gang i Nykredit. Han arbejder aktivt for god trivsel på sin arbejdsplads – og har mærket en effekt af det.

"Jeg føler, at jeg bidrager med noget i forhold til mine kollegers arbejdsglæde. Jeg snakker med vores nærmeste chef om, hvordan vi alle får det bedst muligt, og prøver også at være opmærksom på, om nogen virker pressede – så spørger jeg til det og tilbyder min hjælp. Det bliver altid godt modtaget, kollegerne er glade for, at jeg viser dem interesse og omsorg".

Du får uddannelse

Terese Skjødt Jessens motivation var også først og fremmest den klassiske, at gøre noget godt for kollegerne, men den 30-årige tillidsmand i Nets er også meget begejstret for grunduddannelsen til tillidsrepræsentant:

"Der er helt vildt meget at lære, men det er megaspændende, så jeg er rigtig glad for uddannelsen. En del af det opbygger kompetencer, som jeg ikke naturligt ville få i mit arbejde. Det handler ikke alene om det tillidsrepræsentantsfaglige, blandt andet arbejder vi med forskellige ledelsesmetoder og kommunikation".

Du får nye kompetencer

Tillidsrepræsentants- og lederrollen har således mange fællestræk. Det er også tydeligt for 30-årige Maria Glasdam, der i halvandet år har været leder for 15 medarbejdere i Nordea som Head of Issuer Services.

Hun har tidligere beklædt posten som tillidsmand i to år og oplevede, at det gav hende en masse at være med til at sikre kollegerne gode vilkår – også et kæmpe netværk såvel i sektoren som internt i Nordea.

"Tillidsrepræsentantsrollen giver lov til at være med kolleger i både sjove og svære situationer – man kan være med til at sikre, at sejrene fejres, og arbejde for et godt arbejdsmiljø. Man lærer også, at man skal vise sympati, ikke empati – det hjælper ingen, hvis du bare sætter dig ned og græder med dine kolleger. Du skal forstå dem og kunne hjælpe med at løfte dem ud af situationen".