Positivt at opholdskravet droppes

Det er en både klog og rigtig politisk beslutning at skrotte opholdskravet til dagpengemodtagere, mener Finansforbundets næstformand Steen Lund Olsen, der er formand for FTFa.

9. dec. 2019

​Det politiske flertal bag den nye finanslov har besluttet at fjerne det omstridte opholdskrav til dagpengemodtagere med virkning fra 1. februar 2020. Beslutningen møder bifald fra Steen Lund Olsen, formand for FTFa og næstformand i Finansforbundet, da det både fjerner en bureaukratisk byrde fra a-kasserne og en usikkerhed hos mange medlemmer.

"Det er fornuftig og rettidig omhu at droppe opholdskravet. Det vil fjerne usikkerhed hos en masse medlemmer, spare en række administrative sagsgange og i sidste ende styrke vores arbejdsmarked", siger Steen Lund Olsen.

I forhold til opholdskravet, har det i FTFa ikke kun medført administrative byrder, som for eksempel. mere end 200 tilfælde af anmodninger om dokumentation til andre lande på 11 måneder. Det har også resulteret i op mod 50 månedlige henvendelser fra bekymrede medlemmer, der ikke vidste, om de havde et økonomisk sikkerhedsnet hos den a-kasse, de gennem flere år stod forsikret hos, og i flere klagesager til juridisk behandling.

"Opholdskravet har været et stykke lovgivning, der ikke har bestået virkelighedstesten, og det er jeg meget glad for, at man nu tager konsekvensen af i finansloven. For os i FTFa betyder det helt konkret, at vi i stedet kan bruge vores ressourcer på det vi er sat i verden for – nemlig at hjælpe vores medlemmer tilbage i arbejde", siger Steen Lund Olsen.

Han håber, beslutningen vil blive fulgt op at et stop for den løbende udhuling af dagpengene, som helt automatisk bevirker, at ledige a-kassemedlemmer hvert år mister penge i forhold til den almindelige lønudvikling.

"Det vil mindske usikkerheden yderligere hos en masse medlemmer. Det vil styrke incitamentet for at vælge et a-kassemedlemskab til og dermed styrke a-kassernes generelle position", siger Steen Lund Olsen.