Positive signaler i hovedstadsudspil

Finansforbundets formand Kent Petersen glæder sig over, at fintech omtales i det udspil til styrkelse af hovedstadsområdet, som regeringen har lanceret. ” Der er et bredt samfundsmæssigt behov for at bruge teknologi og digitalisering konstruktivt til at skabe arbejdspladser og vækst til gavn for os som samfund”, siger han.

28. jan. 2019

​Hovedstadsområdet står for over 40 procent af Danmarks BNP, hvilket i internationale sammenligninger er en stor andel. Hovedstaden er derfor en meget vigtig vækstmotor for hele Danmark. Torsdag den 24. januar præsenterede erhvervsminister Rasmus Jarlov (K), transportminister Ole Birk Olesen (LA) og miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann (V) regeringens udspil til, hvordan hovedstaden frem mod 2030 kan styrkes.

Initiativerne omhandler blandt andet, hvordan der kan skabes plads til cirka 200.000 borgere mere ved etablering af en ny bydel Lynetteholm med videre, og om hvordan der kan skabes internationalt konkurrencedygtige rammer for erhvervsliv og videninstitutioner, så København kan positionere sig som en af de mest attraktive storbyer i Nordeuropa at investere og drive virksomhed i. I den forbindelse nævnes fintech som et indsatsområde sammen med blandt andre grøn energi- og miljøteknologi samt kreative erhverv.

'Det er i høj grad positivt, at fintech indgår i udspillet som en eksplicit regional/national styrkeposition på højde med andre danske vækstbrancher. Der er et bredt samfundsmæssigt behov for at bruge teknologi og digitalisering konstruktivt til at skabe arbejdspladser og vækst til gavn for os som samfund, og derfor er det meget positivt at se signalet i hovedstadsudspillet", siger Finansforbundets formand Kent Petersen til Nyhedsbrevet Finans.

Han opfordrer til, at det offentligt-private samarbejde styrkes yderligere i udviklingen af hovedsatsområdet.

" Udnyttelsen af en styrkeposition handler om rigtig mange delelementer, hvor for eksempel uddannelsesindsats, rammebetingelser og talenttiltrækningskraft skal gå op i en højere enhed. Det er en proces, som vi fortsætter den fornuftige dialog med offentlige myndigheder og andre samarbejdspartnere omkring, for det er klart, at der her ligger et potentiale, som vi som samfund har interesse i at gribe", siger Kent Petersen.

Læs mere om regeringens udspil for hovedstaden på Erhvervsministeriets hjemmeside her.