Nytænkning skal knække kurven

460 millioner til Arbejdstilsynet er et skridt i den rigtige retning, men der mangler nytænkning i den politiske aftale, som skal styrke arbejdsmiljøindsatsen, vurderer næstformand i Finansforbundet, Michael Budolfsen.

29. apr. 2019

​Pengene er gode nok, men den ramme, de skal bruges i, kunne godt trænge til eftersyn.

Arbejdstilsynet får tilført 460 millioner kroner som resultat af et bredt politisk forlig, og Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet, kalder udspillet et skridt i den rigtige retning.

"Det rummer mange gode tiltag, men jeg kunne ønske mere nytænkning, der for alvor kan være med til at knække kurven", siger han med henvisning til, at det handler om at sikre, at mennesker ikke bliver syge af at passe deres arbejde.

Retter op på besparelser

Arbejdstilsynet har igennem de seneste år været udsat for flere store besparelser. Med aftalen, der er indgået af Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Alternativet, Radikale Venstre og SF, er der nu rettet op på de besparelser, mener i hvert fald beskæftigelsesminister Troelse Lund Poulsen (V).

Han siger i en pressemeddelelse, at der nu er sat 'en tyk streg under, at vi tager arbejdsmiljøet alvorligt'.

I aftalen understreges det, at arbejdsmarkedets parter skal tage mere ansvar for arbejdsmiljøindsatsen. Det skal ske ved, at man i samarbejde fastsætter mål på brancheniveau. Michael Budolfsen frem til at tage fat på det arbejde sammen med Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og eksempelvis fastsætte mål for, hvordan stress kan reduceres:

"Når vi fastsætter konkrete mål, rykker løsningerne og implementeringen tættere på virkeligheden – og det er der i høj grad brug for".

Færre besøg i branchen

Hos FA er Mariane Dissing optaget af, at aftalen må betyde færre besøg af Arbejdstilsynet i branchen, i og med at tilsynet i højere grad end tidligere målrettes virksomheder, der har størst risiko for arbejdsmiljøproblemer. Det er fornuftigt, siger hun i en pressemeddelelse:

"Virksomheder i finanssektoren tager arbejdsmiljøarbejdet meget alvorligt. Derfor har mange finansvirksomheder oplevet overflødige og ressourcekrævende tilsynsbesøg. Det er hverken til gavn for virksomhederne eller Arbejdstilsynet".

Bedre uddannelse af ledere

Aftalen taler også om særskilt vejledning om psykisk arbejdsmiljø. Men Michael Budolfsen påpeger, at mange problemer omkring dårligt, psykisk arbejdsmiljø hænger tæt sammen med ledelse og samarbejde, som Arbejdstilsynet er afskåret fra at tage fat i.

Derfor finder han det interessant, at Beskæftigelsesministeriet, som led i den nye aftale, i samarbejde med arbejdsmarkedets parter skal indhente og udbrede erfaringer om uddannelse af ledere og medarbejderrepræsentanter i forebyggelse og håndtering af psykisk arbejdsmiljø.

"En bedre uddannelse i arbejdsmiljø i ledelserne vil uden tvivl kunne gøre en forskel. Det er et initiativ, som vi gerne bidrager til at føre ud i livet".