Nyt initiativ lærer unge at forstå egen økonomi

Pensionerede rådgivere underviser frivilligt i privatøkonomi på ungdomsuddannelser. En ny forening står bag, og Finansforbundet støtter op om den.

28. okt. 2019

​"Nogle gange lægger eleverne ud med himmelvendte øjne over at skulle undervises i privatøkonomi. Men meget hurtigt ændrer de holdning, for vi tager fat i emner, der taler direkte til dem – fx SU og boligudgifter".

Karin Lund-Frank har taget initiativet og står i spidsen for en ny forening, We-grow, der tilbyder gymnasier og andre ungdomsuddannelser gratis undervisning i privatøkonomi. Undervisningen er gennemført på Frederiksberg Gymnasium, Rysensteen Gymnasium og Nærum Gymnasium, og der er forespørgsler fra adskillige andre ungdomsuddannelser. Håbet er at folde tilbuddet ud til stadig flere.

Undervisningen er på to gange halvanden time, og Finansforbundet samarbejder med foreningen og har hjulpet med at få et korps af frivillige, pensionerede rådgivere aktiveret. Ifølge Karin Lund-Frank er det vigtigt, at det er rådgivere, der ikke længere er ansat i et pengeinstitut, så der ikke kan opstå tvivl om deres objektivitet.

"Vi sender underviserne ud i par. En ung akademisk underviser, som taler de unges sprog, kombineret med den erfarne rådgiver. Det fungerer rigtig godt", siger direktøren, og fortæller at den ældste underviser, der hidtil har været på banen for at dele ud af sin viden, er 72 år.

Rådgivere mangler i barndommen

Der eksisterer i forvejen et tilbud til børn og unge i folkeskolen, Pengeugen, som brancheorganisationen Finas Danmark står for. Karin Lund-Frank ser et stort behov for at undervise de lidt ældre elever også, når de står overfor at flytte hjemmefra og måske fristes af kviklån.

"Den stigende stigmatisering af unge som værende forkælede og uansvarlige bekymrer mig. Vi lader os underholde med programmer som 'Luksusfælden', hvor unges økonomiske uformåenhed udstilles - i stedet for skulle vi hjælpe dem med at lære at bygge en sund privatøkonomi fra starten".

Hun tog selv hul på sin karriere som rådgiver i det daværende Bikuben og mener, at den manglende økonomiske forståelse blandt de unge især skyldes, at de ikke længere kommer i fysiske bankfilialer og får en snak med rådgiverne.

"Tidligere var det en del af barndommen. Jeg havde selv min første snak med en bankrådgiver, da jeg begyndte at tjene penge hos en gartner som 11-årige. Blandt andet sagde rådgiveren til mig, at jeg skulle huske at lægge fra til julegaver", mindes Karin Lund-Frank.

Afgørende færdigheder

Og værdien af at have basale økonomiske færdigheder er helt afgørende, mener hun:

"Kompetence i privatøkonomi er en forudsætning for et liv i balance, mad på bordet og tag over hovedet".

Derfor håber hun også, at der bliver mulighed for at udfolde initiativet til hele landet. Det kan blandt andet hjælpes på vej, hvis lokale fonde bidrager økonomisk, som det allerede er sket på Frederiksberg. Flere pengeinstitutter har også vist interesse for at bidrage økonomisk, og ikke mindst er Karin Lund-Frank glad for samarbejdet med Finansforbundets seniorkorps.

Næstformand i Finansforbundet, Michael Budolfsen, er også glad:

"Vi synes, at We-grows initativ er helt rigtigt. Vi er glade for at kunne bidrage med at sikre kontakt til medlemmer, der har været i sektoren, og som har stor viden og lyst til at deltage med en frivillig indsats blandt de unge."

Læs mere på We-grows hjemmeside her.