Ny overenskomst i Grønland

93 procent af de stemmeberettigede stemte for den nye 3-årige overenskomst, der indeholder en generel lønstigning i perioden på seks procent og bedre mulighed for feriefrirejse. Fællestillidsmand Jacobine G. Poulsen fra Grønlandsbanken er meget tilfreds.

18. mar. 2019

​"Vi har fået mange positive tilbagemeldinger. Der er glæde over, at vi har fået så mange af medarbejdernes ønsker opfyldt."

Det fortæller fællestillidsmand og privatkunderådgiver Jacobine G. Poulsen fra Grønlandsbanken. Hun har været med til at forhandle den netop vedtagne overenskomst mellem Finansforbundet og arbejdsgiverforeningen Grønlands Erhverv på plads.

Den nye overenskomst omfatter omkring 150 ansatte i Grønlandsbanken og BankNordik og træder i kraft 1. april, og den blev stemt hjem med ja fra hele 93 procent af de stemmeberettigede.

Lønstigning på seks procent

Aftalen indeholder blandt andet en generel lønstigning i perioden på i alt seks procent, udvidet mulighed for funktionstillæg - og den giver medarbejdere ret til feriefrirejse allerede efter to års anciennitet.

Blandt de andre forbedringer er mulighed for at sælge sine omsorgsdage eller købe sig til flere fridage, samt mulighed for som kommende forælder at få op til tre dage fri med løn til at ledsage en fødende. Det er også aftalt at afprøve flekstid i løbet af 2019.

En anden verden

"Den grønlandske og den danske virkelighed er to vidt forskellige verdner, og det kan man også se i overenskomsten. Feriefrirejser, hvor man får rejsen betalt, er fx vigtige for mange, for vi skal ofte rejse lange afstande for at se familie", siger Jacobine G. Poulsen, der selv har en lang og dyr rejse til sin fødeby.

Fællestillidsmanden, der en gang tidligere har deltaget i overenskomstforhandlingerne, sendte sammen med sin tillidsmandskollega spørgeskemaer ud til kollegerne om deres ønsker. Mange meldte tilbage. Det betød, at tillidsmændene var godt klædt på til forhandlingen og vidste, hvad medlemmerne vægtede. De udgjorde et godt team med Finansforbundets udsendte, fortæller hun:

"Det fungerede rigtig godt. Det tog tre dage, og jeg tænkte ikke på andet i de dage, det kørte konstant i mit hoved. Men det var virkelig spændende og givende at være med til, og jeg håber at være med til overenskomstforhandlingen næste gang også."