Ny direktør vil øge Finansforbundets relevans for dig

Jonas Svava Iversen, ny direktør for Finansforbundet, vil arbejde for at den enkelte oplever endnu større udbytte af sit medlemskab.

4. nov. 2019

​Efter bare et par uger som konstitueret direktør i Finansforbundet er Jonas Svava Iversen nu fastansat i stillingen og melder sig klar til at tage fat på en stribe opgaver – blandt andet vil han arbejde for at øge forbundets synlighed og værdien af et medlemskab for samtlige medlemmer.

"Lige nu har jeg mest fokus på at finde mig til rette i stolen. Men jeg synes allerede, jeg er godt i gang", siger den 48-årige direktør. Han har en fortid som underdirektør i DR, og nåede at være politisk chef i Finansforbundet i et lille år, før han afløste Christian Strøm.

Som politisk chef tog Jonas Svava Iversen den stejle del af læringskurven i forhold til Finansforbundet og medlemmernes virkelighed, for han var kort efter sin ansættelse på rundtur til kredsene, ligesom han deltog i generalforsamlinger, var med WLI-karrierebussen rundt til arbejdspladser og deltog i Folkemødet.

"Jeg blev positivt overrasket over at opleve det stærke engagement, der er blandt vores tillidsvalgte og medlemmer. Samtidig er det en meget konstruktiv tilgang med blik for løsningerne", siger Jonas Svava Iversen, der også i sin nye rolle vil sørge for løbende at holde sig ajour med medlemmernes virkelighed.

Hans egen virkelighed omfatter en fritid med familieliv på Amager, masser af sport og vinterbadning, og han har altid lagt vægt på at have job, der er meningsfulde og har samfundsmæssig betydning:

"Det bliver opfyldt i Finansforbundet. Meget af den grundlæggende velfærd, vi har i dag, hviler på det arbejde en stærk og konstruktiv fagbevægelse har udført".

Strøm på digitalisering

Samtidig oplever han, at meget er på spil i sektoren, hvor blandt andet ny teknologi og det at være del af et globalt økosystem stiller nye krav til de ansattes kompetencer. Forandringer, som også betyder at medlemsskaren er stadig bredere sammensat, og derfor er det meget vigtigt for den nye direktør at Finansforbundet efterlever sin mission om at være synlig og relevant for alle medlemmer.

"Vi skal i mål med de indsatser, vi har sat i gang og er langt med – bl.a. i forhold til digitalisering og i endnu højere grad få sat strøm til det hele. Det vil gøre det muligt at målrette vores kommunikation og tilbud, så det enkelte medlem oplever det i løbet af 2020".

Ud over at gøre den medlemsvendte kommunikation tydeligere, er den nye direktør optaget af gode resultater af arbejdet i Iværksætterkommissionen og Kompetencerådet. Forbundet har været med til at etablere dem, og de har til opgave henholdsvis at styrke iværksættermiljø og udviklingen af et uddannelsessystem, der kan understøtte et langtidsholdbart arbejdsliv i sektoren.

'Men der er rigtig mange interessante ting i gang i vores hus på Applebys plads, og jeg er meget glad for nu at stå i spidsen for engagerede og dygtige medarbejdere, der hver dag leverer en masse relevante og stærke ydelser, produkter og services til vores politiske system og selvfølgelig først og fremmest til vores medlemmer. Der er rigtig mange aspekter i at drive en moderne, relevant og skarp fagforening i 2019, og her synes jeg, at Finansforbundet har et meget stærkt udgangspunkt, som jeg glæder mig til at bygge videre på"

Lige nu fylder OK-forhandlingerne naturligvis også meget for direktøren:

"Min opgave i den sammenhæng er primært at sørge for at sekretariatet er på plads til at levere det materiale og den support, politikerne har brug for. Det kører, som det skal, men selvfølgelig tager det meget energi og plads lige nu. Det er min første overenskomst, så det er lærerigt at lægge ud med som direktør".