Medarbejdere skal involveres i digitalisering

Hvordan kan digitalisering bedst implementeres, og hvordan får vores hjerne bedre betingelser på arbejdspladsen, lød et par af spørgsmålene på Finanssektorens Arbejdsmiljødag 2019 i København, som Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Forsikringsforbundet stod bag.

4. feb. 2019
3 min

​Det gode arbejdsliv fordrer, at medarbejderne involveres i forandringerne på deres arbejdsplads. Det var et af budskaberne til de 230 ledere, HR-medarbejdere, arbejdsmiljørepræsentanter og tillidsvalgte fra finanssektoren, som mandag var samlet til Finanssektorens Arbejdsmiljødag 2019 på Radisson Blu Scandinavia hotel i København.

Konferencen blev indledt ved taler fra Marianne Dissing, administrerende direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Lone Clausen, næstformand for Forsikringsforbundet og Michael Budolfsen, næstformand for Finansforbundet.

"Den politiske dagsorden handler meget om den fysiske nedslidning ved et arbejde. I vores branche handler det mere om psykisk nedslidning. Derfor ser jeg positivt på udmeldingen fra Stresspanelet i sidste uge, om at uddanne ledere til bedre at håndtere stress. Det er vi i Finansforbundet positive over for og vil gerne arbejde videre med", siger Michael Budolfsen.

Medarbejderne skal inddrages

Noget af det, som fylder meget ude på arbejdspladserne, er digitalisering. De nye teknologiske løsninger kan både styrke og udfordre det gode arbejdsliv. Men det er op til os, hvad digitalisering skal gøre for os, mener Søren Skaarup, seniorkonsulent i Rambøll Management, som talte på konferencen. Vigtigst er det, at medarbejderne inddrages fra starten, for det sværeste ved implementeringen er ikke teknologien.

Digitalisering handler også om den forandringsproces, hvor måden at arbejde på påvirkes af teknologi. En vigtig forudsætning for, at digitaliseringen har en positiv effekt på arbejdsmiljøet, er derfor, hvornår og hvordan medarbejderne bliver inddraget i processen.

"Det handler om at involvere medarbejderne under idéfasen til et digitaliseringsprojekt og hele vejen frem til implementeringen, hvis projektet skal have succes. Den vigtige implementering skal ske oppe i hovederne på dem, som skal bruge teknologien. Og det er vigtigt, at medarbejderne også føler et ejerskab over projektet", siger Søren Skaarup.

Han mener, det er er farligt at fokusere på teknologien som løsning, før man har set på, hvad det er, den skal løse, og om problemet kan løses på andre måder. Det kan medarbejderen være med til at sikre.

"Idealet for at skabe et godt arbejdsmiljø er, at vi starter med at finde ud af, hvordan man vil arbejde i fremtiden, og derefter finde teknologi, som passer til det".

Dialog om tendenser

Dagens program skulle inspirere deltagerne til at tage dialogen på deres arbejdsplads omkring de tendenser, som præger arbejdsmiljøet i sektoren.  Til at gøre det fik deltagerne udlevet en brochure, som de kan tage udgangspunkt i.

Det var udviklingskonsulent Mads Kristoffer Lund, som introducerede brochuren "Sæt fremtidens arbejdsmiljø til debat – udviklingstendenser i finanssektoren" og lagde op til flere samtaleøvelser deltagerne imellem.

Temaerne i materialet skal invitere til refleksion om individuelle hensyn over for hensyn til arbejdspladsen, fortalte Mads Kristoffer Lund. Temaer omfatter blandt andet livsfaser, tilpasning til seniorer og de nye generationer.

Bedre vilkår for hjernen

Selvom de fysiske rammer for at være menneske aldrig har været nemmere end i dag, kan vores fysiologi ikke følge med. Det samfund, mennesker har skabt, presser hjerne til det yderste og har menneskelige omkostninger. De mener psykologerne Henrik Tingleff og Vibeke Lunding-Gregersen, der er partnere i Mindwork og forfattere til bogen "Hjernen på overarbejde", som gæstede konferencen.

De henviste i deres oplæg til statistik, som viser, at 44 procent af danskere føler, de har svært ved at få hverdagen til at hænge sammen, og 16 procent oplever dagligt symptomer på stress. Hjernen kan ikke kapere

For at hjernen bedre kan trives i samfundet, kan en strategi, være at udvise 'compassion'.  Begrebet dækker over at udvise "åbenhed overfor egen og andres lidelse og have et dybfølt ønske om at lindre og forebygge." Ved at udvise compassion mener psykologerne, at hjernen vil få bedre vilkår.

Læs mere om arbejdsmiljø i finanssektoren på hjemmesiden bfafinans.dk her.