Mangel på medarbejdere lukker filial

Da flere rådgivere i Sparekassen Kronjyllands filial i Kjellerup går på pension, og det ikke er lykkedes at rekruttere kvalificerede medarbejdere til at tage over, lukker sparekassen afdelingen den 8. februar. Finansforbundets formand Kent Petersen ærgrer sig over, at et lokalsamfund mister et pengeinstitut og dermed en mulighed for at styrke den lokale vækst.

21. jan. 2019

​Sparekassen Kronjylland er et af de pengeinstitutter, der har åbnet flest nye filialer de senere år. Fredag den 8. februar lukker sparekassen imidlertid en af sine ældre filialer i Kjellerup. Årsagen er, at flere af rådgiverne i filialen er gået på pension, og at det ikke er lykkedes at rekruttere kvalificerede medarbejdere til filialen, som hidtil har haft fem ansatte.

"Vi har haft enkelte andre tilfælde, hvor vi har haft svært ved at skaffe medarbejdere til afdelinger – blandt andet i Stoholm på et tidspunkt. Men vi har relativt nemt ved at rekruttere dygtige medarbejdere til de fleste afdelinger", siger Jan Salling, kommunikationschef i Sparekassen Kronjylland til Nyhedsbrevet Finans.

Han oplyser, at sparekassen har anvendt de normale kanaler til at søge efter medarbejdere til afdelingen i Kjellerup, og at processen har været i gang i længere tid. En forklaring på, at det ikke har givet gevinst, kan være, at mange finder det uattraktivt at arbejde i en lille filial med blot 4-5 kolleger og hellere vil være på større arbejdspladser eller i større byer.

"Men det handler også om, at vi vil have nogle kvalificerede medarbejdere, og at der i medarbejdergruppen skal være nogle med et godt lokalkendskab. Vi går ikke på kompromis med kvaliteten af vores medarbejderes kompetencer", understreger Jan Salling.

Kunderne i Kjellerup overflyttes nu til Sparekassen Kronjyllands afdelinger i Silkeborg og Viborg.

"Vi er bevidst om, at der er en risiko for, at nogle kunder forlader os på grund af sammenlægningen. Men vi forsøger at modvirke det ved blandt andet at tilbyde rådgivningsmøder hjemme hos kunderne privat og online-møder", siger Jan Salling.

Lukningen af Kjellerup-afdelingen rykker ikke ved Sparekassen Kronjyllands strategi om fortsat at åbne nye afdelinger de steder, hvor man ser et godt forretningspotentiale.

"Vi er klar til at åbne nye afdelinger, når de rigtige mennesker til at lede afdelingen er tilgængelige, og de har det lokale netværk til at gøre forretning. At drive pengeinstitut, som vi ønsker, er i høj grad båret af relationer og mennesker", siger Jan Salling.

Lokal tilstedeværelse er vigtig

Finansforbundets formand Kent Petersen ærgrer sig over, at Kjellerup mister et pengeinstitut og dermed en mulighed for at styrke den lokale vækst.
"Den lokale tilstedeværelse af et pengeinstitut – og ikke mindst den personlige relation mellem rådgiver og kunde – gør en positiv forskel for virksomhederne i lokalområdet og spiller en stor rolle for væksten i Danmark", siger han og henviser til en analyse fra Cevea, som Lokale Pengeinstitutter og Finansforbundet fik foretaget i 2016, der dokumenterer sammenhængen.