Mange Danske Bank-ansatte bliver lærere for en dag

Godt hver anden af de 726 tilmeldte skoleklasser til Pengeugen får besøg af en gæsteunderviser fra Danske Bank. Det viser en opgørelse fra Finans Danmark. 379 skoleklasser får besøg af en medarbejder fra Danske Bank, der som noget nyt har åbnet op for tilmeldinger fra medarbejdere uden for filialnettet.

11. feb. 2019

Der er glæde at spore hos arrangørerne af Pengeugen i Finans Danmark. Indtil videre har Finans Danmark fundet gæsteundervisere til 710 af 726 tilmeldte skoleklasser, fortæller Kåre Enevoldsen, som er Public Affairs rådgiver i Finans Danmark. 25 små og store banker bidrager i år med gæsteundervisere. Og som tilmeldingerne ser ud nu får mere end hver anden af skoleklasserne besøg af en gæsteunderviser fra Danske Bank.

"Vi gør ret meget ud af at informere om Pengeugen i banken, og ledelsen bakker op. Vi synes, det er en vigtig samfundsopgave at hjælpe de unge godt på vej og give dem noget ballast. Så vi gør det fordi, vi gerne vil støtte op om de unge mennesker. Og så er det også en mulighed for at vise vores lokale tilstedeværelse og støtte op lokalt. Vi vil gerne være tættere på samfundet og gør meget ud af, at det er de lokale rådgivere, som skal ud og danne relationer og vise flaget på skolerne", siger Dorthe Tjørneskov Hansen, som er Chief Community Engagement Consultant i Danske Bank.

Ifølge Kåre Enevoldsen, som arbejder med Pengeugen i Finans Danmark, plejer Danske Bank at høre til blandt de største bidragsydere. Sidste år underviste banken således 327 ud af i alt 730 tilmeldte skoleklasser og tegnede sig således for 45 procent af det samlede antal undervisningstimer. I år skal banken i skrivende stund undervise 379 skoleklasser i privatøkonomi og finansiel forståelse, svarende til 52 procent af alle tilmeldte klasser.

Stor interesse for at blive gæsteunderviser

Ifølge Dorthe Tjørneskov Hansen, som er marketingsansvarlig i Danske Bank, underviser Danske Banks gæsteundervisere en eller flere klasser på forskellige dage i Pengeugen. I år er det således 172 gæsteundervisere fra banken, som står for undervisningen i 379 skoleklasser. Undervisningen foregår typisk i en klasse, men Dorthe Tjørneskov Hansen har også eksempler på kolleger, der skal undervise flere klasser på samme tid. Og interessen er stor.

"Vi har mange gengangere blandt gæsteunderviserne. Det er typisk medarbejdere, der brænder for at undervise, men der er selvfølgelig også nye gæsteundervisere, som ikke har prøvet det før og ser Pengeugen som en udviklingsmulighed for at prøve sig selv af. De fleste er bankrådgivere. Men sidste år fik vi flere henvendelser fra kolleger, som ikke sad i filialnettet. Derfor har vi i år åbnet op for tilmeldinger fra andre dele af banken som Private Banking, Business og Wealth Management", fortæller Dorthe Tjørneskov Hansen.

Der er også bankdirektører og direktionsmedlemmer at finde blandt gæsteunderviserne i Pengeugen. Ifølge Kåre Enevoldsen fra Finans Danmark underviser blandt andet Spar Nords administrerende direktør Lasse Nyby, Danske Banks administrerende direktør Jesper Nielsen og Nykredits topleder og formand for Finans Danmark Michael Rasmussen. Sidstnævnte er med til at åbne Pengeugen på en skole i Gentofte, hvor han sammen med Erhvervsminister Rasmus Jarlov skal undervise en 8. klasse i finansiel forståelse.

Ifølge Kåre Enevoldsen mangler Finans Danmark stadig gæsteundervisere til Pengeugen. Pengeinstitutterne har typisk en kontaktperson, som kan logge på Pengeugens hjemmeside og se, hvilke klasser, der mangler undervisere. Arbejder du i et pengeinstitut, som ikke har en kontaktperson, kan du kontakte Pengeugen direkte på Pengeuge.dk.

Fakta om Pengeugen

Finans Danmark og Danmarks Matematiklærerforening står bag Pengeugen, som i år løber fra den 11.-15. marts. Ambitionen med Pengeugen er at give eleverne en større finansiel forståelse, og gæsteunderviserne kommer vidt omkring med emner som løn, skat, ÅOP, digital sikkerhed, aktier og obligationer og om, hvordan du lægger et budget og sparer op på en god måde.

Undervisningsmaterialet er udviklet af Danmarks Matematiklærerforening i samarbejde med Finans Danmark. Det er målrettet 7.-8. klasser, som står for langt den størstedel af tilmeldinger. Men der er også flere 9. klasser og enkelte HF-klasser samt VUC-klasser, som melder sig til Pengeugen.
Læs mere om Pengeugen her.