Ledere vil være bedre til at håndtere stress

Finansforbundet er på kort tid væltet bagover af tilmeldinger fra ledere, som på et tre dages lederudviklingsforløb til efteråret vil have værktøjer til at skabe gode resultater og trivsel hos både medarbejdere og ledere. ”Efterspørgslen viser, at der er et stort behov blandt ledere i sektoren om at blive bedre til at skabe et godt arbejdsmiljø for deres medarbejdere og dem selv”, siger Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen.

8. jul. 2019
2 min

​Et lederudviklingsforløb i København til efteråret, hvor deltagerne kan blive dygtigere til at forebygge, spotte og håndtere mistrivsel, uden at det får negative konsekvenser for de gode resultater, er på rekordtid overtegnet. I Kolding er der blot en ledig plads, mens kurset i Aarhus i skrivende stund har ni ledige pladser.

"Vi har ramt et hul i markedet. Efterspørgslen viser, at der er et stort behov blandt ledere i sektoren om at blive bedre til at skabe et godt arbejdsmiljø for deres medarbejdere og dem selv", siger Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen og påpeger, at efterspørgslen til kurset er et klart signal til FA og virksomhederne, om at pres og mistrivsel er et problem, som ledelserne skal forholde sig til.

Finansforbundets seneste trivselsundersøgelse fra 2018 viste, at andelen, der har alvorlige stresssymptomer, var steget til 23 procent mod 17 procent året før.

"Dér i sektoren, hvor det lykkes at opnå højere trivsel og et lavere stressniveau, handler det næsten altid om, at lederen gør det godt. Desuden er det dokumenteret, at når medarbejderne trives, opnår virksomheden også bedre resultater. Derfor vil vi gerne med vores lederudviklingsforløb give lederne et værktøj, som de kan bruge til at skabe det overskud i hverdagen, der kan få resultatskabelse og trivsel til at gå hånd i hånd", siger Michael Budolfsen.

Lederudviklingsforløbet, der afvikles over tre hele dage fordelt i perioden oktober – februar 2020 i enten København, Kolding eller Aarhus styres af underviser og foredragsholder Torben Laursen.
Deltagerne, der er leder-medlemmer af Finansforbundet, får blandt andet:

• Viden om, hvordan du styrker dit eget ledelsesrum ved at lede opad og ledelsesrummet for medarbejderne ved at lade dem lede opad, så alle lykkes bedst muligt
  • Evne til at forebygge mistrivsel ved at skabe gode arbejdsbetingelser og tillid mellem medarbejdere og mellem medarbejdere og leder.
  • Viden om, hvordan du opdager mistrivsel, og hvordan du håndterer mistrivsel på en konstruktiv måde.
  • En forståelse af, at din rolle og adfærd som leder har stor betydning for, hvor godt du vil lykkes med at forebygge og afhjælpe mistrivsel.

Her kan du læse mere om lederudviklingsforløbet. Der er venteliste til alle tre forløb, men forbundet arbejder på at arrangere flere kurser.

København (afholdt)

Aarhus (afholdt)