Lånere skal have rådgivning

Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet, foreslår obligatorisk rådgivning i forbindelse med alle forbrugslån. ”De unge har ikke kompetencerne til at sætte delene sammen i den kontekst, de skal, når de tager et lån”, siger han.

11. mar. 2019

Finansiel forståelse er noget, man skal lære. Og hvor skal man så det? Derfor foreslår Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet, at der indføres obligatorisk rådgivning i forbindelse med kviklån, som ifølge næstformanden særligt henvender sig til udsatte og til unge.

"De unge ved ikke, hvad de får ansvar for, når de bliver 18. De er lidt ladt i stikken. Nogle udlånsfirmaer markedsfører bevidst mod unge, som de ved ikke forstår de begreber, som bruges, og det, som står med småt".

Nødvendigt med rådgivning?

Forslaget lyder på, at lånere skal have rådgivning i forbindelse med lån af alle størrelser. Særligt i forbindelse med gratis kviklån, fordi det for nogle unge er indgangen til lånemarkedet. Derfor er det vigtigt, at de unge får rådgivning, så de får en forståelse for, hvad der indgår i låneaftaler.

"De unge har ikke kompetencerne til at sætte delene sammen i den kontekst, de skal, når de tager et lån. Der kan rådgivning sikre dem de rette forudsætninger", siger Michael Budolfsen.

Ifølge Christina Trauboth, talsmand for brancheorganisationen Digitale Långivere under Dansk Kredit Råd, er folk ikke interesserede i at få rådgivning.

"Du kan nemt ringe ind og tale med folk i udlånsvirksomhederne, hvis du har brug for det. Obligatorisk rådgivning vil for mange være et irritationsmoment, fordi folk dermed skal vente på, at en rådgiver har tid til at snakke med dem og give dem rådgivning, de ikke har bedt om", siger Christina Trauboth, der også er direktør i udlånsvirksomheden GoKredit.

Ny lovgivning på vej

Finanstilsynet sendte i november sidste år et udkast til en ny lov om forbrugslånsvirksomheder i høring. Den nye lov, som vil gælde alle virksomheder, der udbyder kreditaftaler til forbrugere.

Finansforbundet hilser lovforslaget velkomment og ser positivt på en række krav, som vil bringe forbrugslånsvirksomheder på niveau med andre finansielle virksomheder. Forbundet savner dog stærkere regulering i forhold til rådgivning i forbindelse med optagelse af forbrugslån, som lovudkastet ikke lægger op til.

Lovudkastet færdigbehandles i løbet af foråret og forventes at træde i kraft som lov den 1. juli.

Læs mere om det digitale lånemarked i Magasinet Finans, der udkommer fredag den 15. marts