Kvindernes kampdag

Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Finansforbundet nedsætter fælles arbejdsgruppe, der skal se nærmere på barrierer og muligheder for at øge andelen af kvinder på topposter i finanssektoren.

6. mar. 2019

​Siden 2010 er andelen af kvindelige topchefer i landets penge- og realkreditinstitutter vokset fra 22 procent til 26 procent. Det er en alt for lille stigning, mener både medarbejdere og arbejdsgivere i finanssektoren.

Derfor har Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Finansforbundet nedsat en fælles arbejdsgruppe, der i løbet af det kommende år skal se nærmere på barriere og muligheder for at øge andelen af kvinder på topposter i finanssektoren.

"At der er så få kvindelige topchefer i vores sektor, er et problem for både virksomheder og for de kvindelige talenter. Derfor vil vi nu finde ud af, hvorfor der ikke er flere kvinder i de øverste ledelseslag. Og hvad der skal til for at øge antallet af kvindelige topchefer i finanssektoren," siger Mariane Dissing, adm. direktør i FA.

Konkret skal arbejdet munde ud i en række forslag til, hvordan landets penge- og realkreditinstitutter kan få flere kvinder på topledelsesposter.

"Mangfoldighed på ledelsesniveauet er godt for både bundlinje og kultur i en virksomhed, men i sektoren har vi brug for at sætte mere fokus på at skabe den rigtige pipeline i ledelseslagene, så der også kommer flere kvinder helt til tops. Det arbejde intensiverer vi nu med at nedsætte en arbejdsgruppe, og det ser vi frem til at gå i gang med" siger Steen Lund Olsen, næstformand Finansforbundet.

Mange finansvirksomheder har indført mentor- og uddannelsesprogrammer, der skal fremme deres kvindelige ledelsestalenter. Samtidig har en del af sektorens kvindelige medarbejdere både lederambitioner og -evner.

"På trods af virksomhedernes indsatser og kvindernes ambitioner, står udviklingen nærmest stille. Derfor vil det også være relevant at skele til, hvilke strukturer i samfundet, som hindrer og fremmer kvinders vej til topledelse i finanssektoren, og hvordan vi i sektoren kan håndtere disse strukturer," siger Mariane Dissing.

"Vi har sammen med arbejdsgiverne i finanssektoren en udfordring men også en fælles interesse i, at få topledelserne til at bestå af flere kvinder. Derfor forpligter vi nu hinanden på i løbet af det kommende år, at levere konkrete tiltag til, hvordan andelen af kvinder på topposter i finanssektoren kan øges ' siger Steen Lund Olsen.

Arbejdet skal være afsluttet fredag den 6. marts 2020, hvor resultaterne præsenteres.

For yderligere, kontakt venligst:

Mariane Dissing, adm. direktør i FA, via kommunikationschef Mads Krøll, 2044 7599

Steen Lund Olsen, næstformand Finansforbundet, pressekonsulent Sabina Furbo, 3266 1489