Kviklån forværrer socialt udsattes situation

Finansforbundet opfordrer Folketinget til at droppe fnidderet om størrelsen på ÅOP og få gennemført et indgreb mod kviklån, der også har fokus på rådgivning, transparens om lånene og markedsføringen. ”Kviklån er et produkt, som har negative sociale konsekvenser for alt for mange mennesker”, siger forbundets næstformand Michael Budolfsen.

16. dec. 2019

​De hurtige digitale forbrugslån – kendt som kviklån – er vokset med knap en milliard kroner til 17, 9 milliarder kroner det seneste år, viser tal fra Danmarks Statistik. En tredjedel er lånt uden, at forbrugerne har skullet stille sikkerhed, og det har i mange tilfælde den konsekvens, at socialt udsatte borgere bliver voldsomt forgældede. Derfor haster det med, at regeringen og oppositionspartierne bliver enige om et indgreb mod kviklån, mener Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen.

"I 99 procent af de sager, hvor KFUMs Sociale Arbejde støtter udsatte med gældsrådgivning, er kviklån involveret. For disse mennesker er kviklån et giftigt produkt, som hver eneste uge fører unge mennesker ud i noget, de ikke kan overskue. Kviklån er med til at øge sociale problemer, og det skal vi som samfund sætte en stopper for", siger han.

Aktuelt forlyder det ifølge flere medier, at partierne på Christiansborg er uenige om det såkaldte ÅOP-loft ofr kviklån. Om den maksimale årlige omkostningsprocent skal fastlægges på 15, 30, 50 eller noget andet. Finansforbundet mener ikke, at procenttallet er afgørende.

"Naturligvis skal der være et fornuftigt loft over omkostningsprocenten, men det er lige så vigtigt, at der skabes en transparens, så kunderne får klar og tydelig information om, hvad det indebærer at tage et lån. Der bør også gives rådgivning forud for et kviklån, ligesom markedsføringens af lånene bør reguleres ved lov", siger Michael Budolfsen.