Menu luk

Kunderne skal være vinderne

Innovation bør ikke handle om værdiskabelse men om at give kunderne bedre oplevelser, mener Kevin Johnson fra den hollandske storbank ING. Julien Clausse, der leder BNP Paribas accelerator, opfordrer virksomhederne til at disrupte sig selv, for ellers vil konkurrenter gøre det.

24. jun 2019
2 min

​Fra destruktion til konstruktion hed overskriften på et af temaerne ved Copenhagen Fintech Weeks konference onsdag den 19. juni på Refshaleøen i København.

Kevin Johnson, der er expert lead for innovation i den hollandske storbank ING, kom i sit indlæg ind på, at en lang række virksomheder, som har disrupted (forstyrret) hele brancher så dagens lys kort efter hinanden for mindre end et dusin år siden. I juni 2007 lancerede Apple iPhone, året efter i juni 2008 gik App Store i luften, kort efter sendte Google android-smartphones på markedet. I august 2008 blev AirBnB født, i februar 2009 Whats App og i marts 2009 kom så Uber Transportation.
Fælles for virksomhedernes succes i dag er, at de i deres forretningsmodeller og innovationsprojekter tog udgangspunkt i kunderne.

"Innovation handler ikke først og fremmest om værdiskabelse men om at give kunderne bedre oplevelser. Kunderne skal være vinderne", lød det fra Kevin Johnson.

Du skal disrupte din egen virksomhed


Julien Clausse, som er leder af den franske storbank BNP Paribas' IT digital Accelerator, mener, at virksomheder er nødt til at forstyrre sig selv og skabe fornyelse, hvis de vil bevare eller styrke deres markedsposition.

"Hvis du ikke disrupter dig selv, kommer der nogle andre og disrupter dig", sagde han til de hundredvis af lyttende finansfolk og fintechere.

Uber var oprindeligt en solid virksomhed inden for limousinekørsel, og ledelsen blev frarådet at gå ind på samkørsels/taxa-markedet, men gjorde det alligevel og fik stor succes i de fleste lande.

"AirBnB fik ændret folks tænkning. Tanken om at invitere fremmede til at sove i din bolig havde ikke samme gang på jord for ti år siden, som den har i dag", sagde Julien Clausse og kom med to nye bud på innovativ tænkning.
Strømper sælges traditionelt parvis, men hvad nu hvis man i stedet solgte dem tre og tre i flotte, forskellige farver og mønstre? Det kunne være et produkt, der faldt i manges smag.

Og hvordan kan det være, at man betaler sin flybillet før rejsen, i stedet for først at gøre det, når man er fremme ved sin destination? Hvis man kan tilføje den forplejning og de varer, man køber ombord på flyet, og kunden kan føle, at hun eller han har en åben konto hos flyselskabet, hvilket kan øge loyaliteten, anførte Julien Clausse.