København i europæisk topklasse for fintech

131 startups har boet i Copenhagen FinTech Lab i kortere eller længere tid i Lab’et treårige levetid, og i samme periode har Copenhagen FinTech, der blev etableret i 2016 på initiativ af blandt andre Finansforbundet, placeret København på niveau med byer som Paris, Berlin, Frankfurt og Amsterdam, når det gælder fintechudvikling. Fredag den 4. oktober fejrer Copenhagen FinTech Lab tre års fødselsdag.

30. sep. 2019

​Der er stuvende fuldt i Copenhagen FinTech Labs lokaler på Applebys Plads på Christianshavn i København. Startup-virksomhedernes medarbejdere sidder skulder ved skulder på få kvadratmeter i de små kontorer, der adskilles af glasvægge. Fredag den 4. oktober fylder Copenhagen FinTech Lab tre år, og så fyldes lokalerne endnu mere, når samarbejdspartnere og gæster kigger forbi.

"Vores optælling viser, at 131 forskellige startups har boet i Lab'et i kortere eller længere tid på de tre år. Nogle er flyttet ud, fordi de er vokset sig store, og der er hele tiden nye iværksættere, som er interesseret i at flytte ind", fortæller Simon Schou, CIO i Copenhagen FinTech.

Aktuelt er to nye hold på Early Stage Programmet med henholdsvis fem og fire fintechstartups ved at flytte ind i lokalerne, hvor de i de kommende måneder kan få afprøvet deres forretningsideer under kyndig vejledning og coaching af Copenhagen FinTechs medarbejdere og samarbejdspartnere.

"Der er ingen firkantede regler for, hvor længe man kan blive i Lab'et, men hvis man beskæftiger mere end 10 medarbejdere, fylder man meget herinde, og så vælger flere at flytte ud i egen lokaler", siger Simon Schou og nævner Chainalysis og Cardlay som to succesfulde fintechvirksomheder, der på grund af vokseværk ikke længere bor i Lab'et.

Stor international interesse

Mange udenlandske fintechstartups har været og er fortsat i Copenhagen FinTech Lab. De er tiltrukket af København, placeringen som porten til det digitaliserede Skandinavien og det inspirerende miljø, der er i Lab'et.

Hver måned har Copenhagen FinTech Lab mindst 10 udenlandske besøg. Den store internationale interesse for Københavns fintechmiljø er også et udtryk for, at niveauet og omfanget af fintechudvikling er ganske højt.

"Da vi startede for tre år siden, var vi langt bagud i forhold til Stockholm. I dag er vi nok længst fremme i Norden, og vi er i samme liga som Paris, Amsterdam, Berlin og Frankfurt, når det gælder fintech. London har stadig det suverænt største fintechmiljø, og der er stor afstand til os og de andre europæiske byer", vurderer Simon Schou.

Copenhagen FinTech blev etableret på initiativ af Finansforbundet, Københavns Kommune og Finans Danmark. Blandt partnerne er desuden Spar Nord, Dansk Industri, Købstædernes Forsikring, Skandia, SDC og Industriens Fond.

'Det er godt at se, at Copenhagen FinYech på tre år har skabt nogle resultater, der er til at forstå. Vi var en af hovedkræfterne bag initiativet for at sætte fokus på fintech som vækstmiljø og styrkeposition, fordi der er her ligger en mulighed for at skabe arbejdspladser og samfundsøkonomisk fordel for os som samfund i et internationalt konkurrenceperspektiv. Det gør Copenhagen FinTech en stor indsats for, og det er en indsats, som vi i fællesskab skal bære videre gennem organisationen", siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Læs mere om Copenhagen FinTech her.

Fødselsesdagen fejres med åbent hus fra kl. 14.00 – programmet kan læses her.