Kampen mod hvidvask fylder mere og mere

Danske Bank og Nordea har siden 2015 flerdoblet antallet af compliance- og AML-medarbejdere, så de to storbanker nu tilsammen beskæftiger 2.700. Bankernes underretninger til Hvidvasksekretariatet vokser eksplosivt, og nu kan finansansatte også tage på sommerskole om hvidvaskbekæmpelse i Finansforbundet.

6. maj 2019

​Ingen kan ved sine fulde fem beskylde bankerne for ikke at tage hvidvaskbekæmpelsen alvorligt i disse år. Antallet af compliance- og AML-medarbejdere (Anti Money Laundering) er vokset markant siden 2015 i storbankerne Danske Bank og Nordea.

Siden det svenske finanstilsyn i 2015 præsenterede Nordea for en bøde på 50 millioner kroner for manglende initiativer til bekæmpelse af hvidvask er antallet af medarbejdere øget fra dengang 430 til nu 1.500 i den centrale organisation for bekæmpelse af hvidvask. I Danske Bank havde man ved årets begyndelse ansat 1.200 compliance- og AML-medarbejdere til at overvåge og opdage mistænkelige transaktioner, og inden årets udgang vil yderligere 600 være ansat, heraf 120 i Danmark, oplyste Ole Bech-Petersen, rekrutteringsansvarlig i Danske Bank til Magasinet Finans i marts.

Pengeinstitutternes øgede fokus på hvidvaskbekæmpelse kan også aflæses i antallet af underretninger til Hvidvasksekretariatet - den danske finansielle efterretningsenhed – der hører under SØIK. Sidste år afleverede man 26.413 underretninger. Året før var tallet 18.463, mens det i 2015 blot var 9.124.

Finansforbundet bidrager også til det øgede fokus på hvidvaskbekæmpelse. På årets sommerskole, der finder sted i uge 33 (12. – 16. august), vil der således være et kursus, som dykker ned i hvidvasklovgivningen, myndighedssamarbejdet inden for AML og præsenterer teori og metoder til rekruttering, kompetence og kulturudvikling i complianceafdelinger.

"Vi oplever en stor efterspørgsel fra vores medlemmer på at tilegne sig mere viden om forebyggelse af hvidvask, hvilket selvfølgelig hænger sammen med den store fokus på hvidvaskbekæmpelse, som sektoren har. På sommerskolen giver vi mulighed for, at man kan komme i dybden med emnerne og med nogle af landets dygtigste undervisere", siger senior konsulent Jonas Kold Dhyrbye fra Finansforbundet.

Caspar Rose, professor ved CBS, Leif Christensen, adjunct ved CBs og Steffen Löfvall, cph:learning og ekstern lektor ved CBS står for undervisningen på kurset, der også vil hive gæsteoplægsholdere ind fra Finanstilsynet, sektorens virksomheder og fra førende regtech-firmaer.

Du kan læse mere om kurset og tilmelde dig her.