Hver fjerde obligation giver nu negative renter

Ikke siden 1975 har verdens udviklede økonomier brugt så lidt på at betale af på deres gæld. En hastigt voksende gruppe af lande og virksomheder med kreditværdigheden i orden kan nu endda tjene på at låne penge af investorerne.

26. aug. 2019

​Engang blev negative renter betragtet som en økonomisk absurditet. For bare få måneder siden var det stadig en kuriositet. Nu er fænomenet blevet en integreret del af lånemarkedet.

Obligationer for over 16 billioner dollar - omkring en fjerdedel af de obligationer, der handles globalt - giver nu negative afkast, viser beregninger fra Barclays og Bianco Research. JP Morgan vurderer, at andelen er på vej mod en tredjedel.

"Der er ingen teoribog, der ville sige, at det var normalt at have negative renter i længere tid. Det er simpelthen fordi mange centralbanker i Europa har negative renter, og at der er for meget opsparing og likviditet, som man ikke kan finde aktiver at investere i. Den traditionelle teori bliver udfordret", siger chefanalytiker Niels Ginnerskov Christensen fra Nordea Markets.

Sverige og Frankrig med

En hastigt voksende gruppe lande og velrenommerede virksomheder med brug for kapital kan med andre ord tjene på at låne penge af investorer på verdensmarkedet - og nu vel at mærke også på den lange bane.

I juli lykkedes det for første gang Frankrig at sælge 10-årige obligationer med negativ rente på 0,13 procent. Forrige uge kom turen til Sverige, der opnåede knap minus 0,3 procent ved et lignende obligationssalg.

I onsdags gik Tyskland skridtet videre og afhændede for første gang 30-årige statsobligationer til negativ rente - indehaveren af et sådant gældsbevis kan de næste tre årtier se frem til at tabe 0,11 procent om året for at have lånt euro til de tyske skatteydere.

Rekordlavt gældsafdrag

Udviklingen er umiddelbart godt nyt for slunkne statskasser.

Ikke siden 1975 har udviklede økonomier brugt så lidt på at betale af på deres lån ifølge Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling (OECD).

Ifølge organisationens beregninger ventes gruppen af disse lande kun at bruge 1,77 procent af deres bruttonationalprodukt i år på at afbetale gæld - knap halvdelen af hvad det eksempelvis var i midten af 1990erne.

"Det er som om markederne skriger til regeringer om at låne mere", siger Mark Dowding, investeringschef i BlueBay Asset Management, til Financial Times.
Især håber mange, at Tyskland vil benytte chancen til at sætte gældsafviklingen på pause for at låne - og spendere - flere penge. Og den tyske finansminister Olaf Scholz har tidligere på måneden for første gang luftet muligheden for at udstede ekstra obligationer for 50 milliarder euro i tilfælde af en recession.

Harmonerer ikke

"Negative renter harmonerer dårligt med positiv inflation. Det harmonerer heller ikke, at vi har så lave renter og samtidig har exceptionel lav arbejdsløshed i mange lande som Danmark og Frankrig - og historisk lav Tyskland, Storbritannien og USA. Er der recession på vej? Vi ved det ikke. Men markederne opfører sig som om den helt store nedtur står for døren", siger Niels Ginnerskov Christensen.

Også et stigende antal europæiske virksomheder med kreditværdigheden i orden kan låne gratis eller endda tjene på at udstede obligationer. Ikke mindst i Schweiz, hvor 94 procent af alle virksomhedsobligationer i schweizerfranc nu giver negativt afkast ifølge data som Bloomberg har indsamlet. Det samme er ifølge nyhedsbureauet tilfældet for i omegnen af halvdelen af virksomhedsobligationer udstedt i eurozonen.

Kæmpe udfordringer for banker

Investeringsrådgivere og pensionsfonde er ikke de eneste, der river sig i håret for at finde ud af, hvor de kan placere kundernes formuer uden at tabe penge eller løbe store risici.

De lave renter giver også hovedpine i europæiske banker, hvis aktier ifølge Financial Times er faldet med en tredjedel på et år. Regnskaberne for europæiske storbanker var allerede væsentlig lavere end forventet i andet kvartal, og italienske UniCredit, tyske Commerzbank og hollandske ABN Amro er blandt dem, der har advaret om, at de lave renter eller negative vil skade deres indtjening fremadrettet og på sigt.

"Lave renter og negative renter gør det svært for bankerne. Når bankerne lever af forskel på ind- og udlånsrente, så siger det sig selv, at det bliver vanskeligt. Det er jo en kæmpe udfordring for bankerne i Europa" siger Ginnerskov Christensen.

For at bekæmpe trenden overvejer tyske Commerzbank at gå i fodsporene på deres schweiziske konkurrenter UBS og Credit Suisse, der er begyndt at sende kræve renter af velhavende privatkunder med store beløb på indlånskontoen. Akkurat som Jyske Bank i Danmark.

Et forslag der har fået en meget negativ modtagelse i Tyskland. De tyske banker forsøger ifølge Financial Times med næb og klør at forhindre et forslag fra Bayerns ministerpræsident Markus Söder om et regulært forbud mod at kræve renter af småsparere med penge på lønkontoen.